08.06.2015

Hjemmelaget tomatsuppe

Har dere prøvd hjemmelaget tomatsuppe?
Det er gjort på en-to-tre og veldig enkelt å få til. Den falt veldig i smak til begge jentene og kommer garantert til å bli laget flere ganger. Oppskriften fant jeg på Trines matblogg og her kommer den:

  • 2 stk sjalottløk
  • Olje
  • 2-3 fedd hvitløk
  • 2 ss tomatpure
  • 1/2 rød chili (kan sløyfes)
  • 2 bokser hermetiske tomater
  • 7,5 dl grønnsaks- eller kyllingkraft
  • litt sukker
  • salt og pepper
  • Egg, kjøttboller og baguetter til serveringen


Finhakk sjalottløk og fres lett i en gryte med litt olje. Tilsett hvitløk og evt chili. 
Ha i 2 ss tomatpure og la det putre et par minutter før du har i hermetiske tomater. Gi det et oppkok og tilsett kraften. La det koke i 10-15 min om du bruker hakkede tomater, og ca 20 min om du bruker hele tomater. Bruk stavmikser for å lag en jevn suppe. Smak til med sukker, salt og pepper. Jeg tilsatte litt hakket frisk basilikum for smakens skyld

Passer fint som forrett og hovedrett.
Serveringsforslag: rømme, kokt egg, kjøttboller eller pølsebiter. Server med et godt brød til

post signature

2 kommentarer:

  1. herrefred dette så godt ut!!!

    SvarSlett
  2. Dette er et repostet innlegg, så kommentarer fra første gang ble med nå også =)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag