22.01.2013

Hvordan flettestrikke

Jeg har fått mange spørsmål om hvordan man flettestrikker.
Det er ikke vanskelig i det hele tatt, og jeg har prøvd å tatt noen bilder underveis for å vise dere hvordan jeg gjør det.

Jeg holder på med et putetrekk og strikker på rundpinner. 
Jeg fletter over 8 masker

På strikkepinnen til venstre skal jeg flette over de 8 neste maskene
Ta av de 4 første maskene over på en hjelpepinne (disse skal ikke strikkes av)


Strikk de 4 neste maskene fra venstre over på strikkepinnen til høyre.
Hjelpepinnen med de 4 andre maskene skal bare ligge forran
(Da har man flettet de 4 bakerste av de 8 maskene)



Flytt deretter hjelpepinne slik at du klarer å strikke de 4 andre maskene.
Hjelpepinnen er da tom, og man kan fortsette på rundpinnen som vanlig
Jeg fletter på hver 12.runde


Resultat


Var dette nyttig?


11 kommentarer:

  1. Et tips. Enda bedre å strikke fletter uten hjelpepinne http://tibialia.no/strikkehjelp/flette-uten-flettepinne/

    SvarSlett
    Svar
    1. Har sett dette også, men synes det ser så vanskelig ut! Er helt fersk som strikker :P

      Slett
  2. Strikking er ikke min sterkeste side.. Men: Kul manikyr! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Ikke min heller! Startet med å google hvordan man skulle legge opp masker, så dette var faktisk overraskende enkelt :)

      Slett
  3. Du får det liksom til å se så enkelt ut :) Jeg skal prøve å lære meg dette selv, syns flettestrikket lue er stilig, hadde vært morsomt om jeg hadde klart å lage den selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er enkelt ;)
      Bare spør om det er noe du trenger hjelp til. Jeg lærte det via Internett så er ikke så vanskelig faktisk :) Lykke til med strikkeprosjekt :)

      Slett
  4. Takk for tips! Strikking er jo så kos!

    SvarSlett
  5. Hei. Strikker du vrang mellom flettene eller bare rett hele tiden. Jeg driver og strikker flette nå, men føler jeg ikke får det helt til uten at det klumper seg. :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Om jeg ikke husker feil så strikka jeg to vrang etter flettingen

      Slett
    2. Okei. Men kan jeg bare strikke rett, hele tiden selv om jeg strikker flette?

      Slett
    3. Det går sikkert, men vil tro du får mer dybde i strikkingen om man bruker vrang også. Prøv deg fram :)

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag