06.01.2013

Hjemmestrikket pute

Alltid når høsten kommer, klør det i fingrene etter litt håndarbeid, og i år var intet unntak. Startet opp med noen småprosjekter, men ble ikke helt som jeg ville ha det - skjønner lite av strikkeoppskrifter, så blir til at jeg ser for meg resultatet og prøver og feiler. Etter en tur på Stoff&Stil fant jeg endelig garnet jeg lette etter, og på to kvelder var jeg ferdig med min første strikkepute som nå har fått plass i sofaen vår.





Ønsket meg en grovstrikket pute og slik ble den. Fulgte ingen oppskrift, men jeg kan lage en liten beskrivelse hvordan gjorde det.
"Garnet" jeg brukte var "stofgarn" kjøpt på Stoff&Stil - brukte nesten 2 nøster (240 m) og store trepinner (ø 15mm)
La opp 30 masker og strikket en lang leiv. Da den var lang nok til å dekke en pute sydde jeg den sammen med nål og samme garn som i puten. Mulig å sette inn glidlås om ønskelig.
Dessverre ingen bilder fra prosessen, men håper dere forstår hva jeg mener

 

Har startet opp med en mindre pute i flettestrikk:
Dette er så gøy!

19 kommentarer:

  1. Superkul pute!!!

    Å så flink du er som klarer strikke flettemønster, ser for meg det er utrlig vanskelig så orker ikke sette igang engang :P

    Jeg skal igang med Justin Bieber pannebånd til søstrene mine nå :P

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Tusen takk Jatte <3
    Det var ikke vanskelig i det hele tatt! Jeg måtte google hvordan det var å legge opp masker før jeg begynte så er fortsatt i nybegynnerstadiet og forstår sjelden strikkeoppskrifter. Kanskje jeg skal ta litt bilder underveis for å vise hvordan jeg gjør det!

    Så koselig! Snill du er!
    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  3. Ååhh, så lekkert! Super inspirasjon! Flink du er :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) så hyggelig å høre

      Slett
  4. Hadde jeg visst hvor lett det var å strikke flettemønster, hadde jeg begynt med det MYE før! Er lekende lett :-) fine puter Stine :)

    Grethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart :) litt nybegyynner enda, men føler jeg mestrer det :) Da er det gøy!

      Slett
  5. Så fin pute! Alltid gøy å ha noe å bedrive tiden med på mørke høst- og vinterkvelder.. :)
    Ønsker deg en fin uke!

    -E

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) får alltid strikkedilla på høsten :p

      Slett
  6. Så stilig den var! Kjempetøft med stoffgarn i stedet for vanlig. Dette må jeg og prøve tror jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :) går så mye fortere med grovt garn også, slik at man ikke mister motivasjon :p

      Slett
  7. Du er så flink! Blitt den skreddern, du! Superfine ting du lager, Stine.
    Ha en flott kveld.
    Stor klem

    SvarSlett
  8. Kjempe fint! :) Kreativ du er :)

    SvarSlett
  9. Garnstudio.com er en kjempefin strikke og hekle side med masse oppskrifter. De har også "ordbok" der man finner forklaringer på det meste av forkortelser i en strikkeoppskrift, samt videoer av forskjellige teknikker som f.eks opplegging av masker, flettesrikk, felling osv:)

    kjersti schei

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tips :)

      Slett
  10. Utrolig fine puter! Hvilket mønster har du brukt på den første puta? Du har en inspirerende blogg,og jeg elsker å følge med på de ulike prosjektene dine :) Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre. Ikke brukt mønster, bare strikket rett, frem og tilbake på et langstykke of satt sammen etterpå :)

      Slett
  11. Kjempefine puter Stine!!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag