06.11.2012

Reisetips: København

Tenker dere på langweekend med familien? Købeinhavn er virkelig plassen å dra til!
1 time og 20 minutter med fly fra Værnes -perfekt når man reiser med små barn.

Fra Kastrup (flyplassen i Danmark) tok vi toget inn til byen og gikk til hotellet som var ca 100 meter unna sentralstasjonen (København H). Vi bodde på et hotell som het Absalon, noe som var ok, men ikke mer enn det. Gammelt hotell med tynne vegger, så kunne godt høre om noen gikk forbi i gangen utenfor. Men hadde bad med badekar, eget kjøleskap, vannkoker på rommet og gode senger.
Det var utrolig mange hoteller i samme strøket, så om dere planlegger tur dit vil jeg kanskje undersøke med andre hoteller i nærheten også.

Første dag tilbragte vi på Tivoli. 5 minuttersgange fra hotellet vi bodde på. Kjøpte inngangsbilletter til hele familien og enkeltbilletter for å ta karuseller. IKKE Å ANBEFALE! 95,- inngang pr voksen (barn 0-7år er gratis) og 25 kroner pr billett til karusellene. Noen krevde to billetter pr pers, så da Tuva måtte ha med seg en voksen kostet det dobbelt så mye. Dette ble rett og slett svindyrt, da Tuva ville prøve en del også, men pga dårlig research  fra vår side så ble det slik. På vårt andre besøk kjøpte vi inngangsbiletter + turpass og ledsagerpass. For alt dette betalte jeg litt over 500,- og vi kunne være på tivoli hele dagen og Tuva kunne kjøre alle karusellene hun ville med en valgfri voksen.
Husk å undersøk åpningstidene på tivoli da de holder åpent fra april - september i sommersesongen  Halloweenåpent i oktober, og Jul på Tivoli i november og desember.
Halloween var tema på Tivoli. Virkelig gjennomført

Tuva fikk kjøre de karusellene hun ville med turpass på hånden. Noen som skremte henne litt, men overrasket hvor tøff hun var!

På pirateriet kunne vi spise god mat på sjørøverskipet. Ansatte var utkledd som pirater og Tuva  fikk en sjørøverpistol og  to gullmynter etter besøket.

Tivoli by night
Dyreparken lå ca 2,6 km fra hotellet og vi gikk hele veien.
Billettprisene varierer litt for, og etter sommersessongen. Vi betalte 140,- for voksen og 80,- for barn (fra 3 år og oppover) Der kunne vi være hele dagen, i et av Europas eldste dyreparker som ble grunnlagt allerede i 1859. De har også et eget barnezoo med husdyr som kyr, griser, hester, kaniner og geiter som man kan kose med. Et eget område for Afrikadyr som giraffer, sebra, struts, impala og mye mer. I den Arktiske ring kan man se på dyr som isbjørn, bjørn og seler. De har også reinsdyr, løver, tiger, leopard, flamingo, apekatter, pingviner og mye mye mer. Det som fascinerte meg mest var inne i Tropezoo. Edderkopper, slanger, frosker i glass, så kunne man gå inn i "regnskogen". Et rom med mange fine planter og blomster. Rundt oss fløy store sommerfugler, på bakken sprang det mange flotte fugler og inne ved vannet satt en alligator. Så spesielt å gå blant dyrene og ikke bare se på de gjennom en glassrute. En innholdsrik og spennende dag blant 2500 forskjellige dyrearter

Inne hos geitene kunne vi klatre over gjerdet for å komme nærmere og kose litt.
Isbjørn
Inne i Tropezoo - store sommerfugler

Strøget er nok kanskje ikke den mest egnede plassen med småbarn, men vi fikk lurt til noen timer der også. Personlig er jeg veldig glad i dansk design og siden jeg ikke hadde tid til å løpe rundt i alle smågatene på de fine interiørbutikkene fant jeg min avdeling på toppen av Illumsenteret. Der er det også en diger lekebutikk så far kan passe barna mens mor får se på litt interiør! En cafe på toppen der også med plass utenfor til å sette fra seg barnevogner og god mat

Rådhusplassen
Ellers er Danmark utrolig dårlig tilrettelagt for barnevogner. Det er sykkelhovedstad så man må snike seg rundt på gatene og forberede seg på trapper på mange restauranter. Til og med på toget har sykkelvogner og barnevogner egen vogn. Vi hadde 5 dager i hovedstaden og hadde undersøkt på forhånd hva man kunne oppleve, men valgte fra dag til dag hva vi skulle gjøre. For at det skal bli en koselig tur må man ta hensyn til barnas dagsform. Vi var somregel tilbake på hotellet i 17-18 tiden, spiste kveldsmat, badet og slappet av. Barna var i seng til normal tid og vi voksne slappet av i sengen med bok, og sovnet tidlig. Hadde ikke frokost på hotellet, men fant en dagligvare i nærheten slik at vi stod for småmåltidene selv.Kjøpte middag på enkle restauranter eller bestilte take-away.
Lørdag hadde kjæresten bursdag så Tuva og jeg dro på 7eleven og kjøpte litt kos til feiringen. Kakelys måtte vi også ha!

Kos på hotellrommet på kveldene
Avreisedagen sjekket vi ut klokken 11. og flyet gikk ikke før klokken 22 på kvelden!
Vi hadde 7 timer å slå ihjel etter vi hadde plassert bagasjen vår på et rom på hotellet. Vi gikk først en tur i Strøget, men på grunn av litt regn og vind trakk vi fort innendørs. Vi besøkte Ripleys "Believe it or not" museum for å slå ihjel litt tid, men det var rene freak-showet for Tuvas del så vi sprang bare igjennom og fikk ikke mye ut av det. 1000 m2 med utrolige saker og ting fra virkeligheten. Vi så en kalv med to hoder, en krympet hode fra kannibaler i Sør-Amerika og damen med bart. For litt større barn hadde det vært mer spennende
Kalven med to hoder
 I samme bygg var også H C Andersen museum der man kan oppleve hans eventyr på nært hold. Tuva var nok litt skremt etter det forrige museet så ville ikke være her så lenge heller. Men tror om man har litt kjennskap til eventyrene fra før kan det være en koselig plass å ta med barna.
Man går inn i en verden av eventyr som "Den lille havfruen" "Tinnsoldaten" og "Tommelise" for å nevne noen
Vi hadde gjort alt (!!)og klokken var bare halv 4. Derfor tok vi toget inn til Charlottenlund, gikk noen hundre meter og besøkte Akvariumet. Litt småkaotisk da de holder på å flytter, men fikk sett både klovnefisker, piraja og hai.

Live ble også veldig ivrig da hun fikk komme opp av vognen og se på alle fiskene
Man kunne også ta opp flyndrer, sjøstjerner, krabber osv i dette akvariumet. Det var det som falt mest i smak hos Tuva. I tillegg hadde de en tegnekrok for barna
Neste gang skal vi ta med en trille til storesøster også! Hadde bare kjøpt et søskenbrett til å sette på Simovognen, men ettersom det ble mye gåing havnet hun ofte i armene våre eller på ryggen. Mye bæring førte til vonde skuldre til oss voksne. Ellers hadde vi med ullundertøy til barna, behagelige klær og gode jakker. Live lå for det meste i vogna i voksiposen og trengte ikke mange skift. Hadde med utedress til Tuva, men den ble ikke brukt. Kanskje greit om man skal være en hel dag på Tivoli. Danmark er et flatt land og vi hadde mye kald vind.
Biotex kan også være lurt om man trenger å skylle opp noen klær mens man er der. Termos til å holde vannet varmt (Live er flaskebarn) og bleier da disse er mye dyrere også i Danmark.  Morsmelkerstattning derimot er ca samme pris som i Norge.  Oppvaskkost og oppvaskmiddel ble kjøpt der slik at vi fikk vasket flaskene til Live. Ingen muligheter for å sterilisere de, men vi klarte oss uten.
Ta med pass for sikkerhetsskyld og godt humør!
Jeg har blitt veldig glad i byen og gleder meg til å reise tilbake.

Andre aktiviteter som kunne vært aktuelt for oss: