10.10.2012

Svar på spørsmålsrunde

Har du noen gode tips til barnerom-interiør?
Jeg leser en del blogger og henter inspirasjon og tips derifra. Men også i blader (min favoritt er BoligDrøm) og utstillinger fra butikker. Hvis jeg vet akkurat hva jeg vil ha googler jeg ofte.
 Dessuten har NIB mange flotte bidrag på barnerom og man kan lett bli inspirert. Ta en titt her



Hvor handler du ditt interiør til barnerom?

Lekeoppbevaringen, hyllen, sengen og nattbordet er fra Ikea. Rammene er kjøpt på Clas ohlson og Ikea med egne print funnet på nettet. Interiøret finner jeg på ulike nettbutikker, Kid, Skeidar, Bohus for å nevne noe.

Vet du om noen gode oppbevaringsløsninger, utenom skuffer og skap som ikke nødvendigvis må henge på veggen?
Jeg er veldig fornøyd med lekeoppbevaringen vi har på Tuvas rom. Genialt med slike bokser i ulike størrelser som rommer mye. Ellers så er expedit hyllen til Ikea veldig fin.


Er det samme barnefaren på begge dine?

Nei, da Tuva var 1 år ble det slutt. Hadde da vært sammen i nesten 8 år. Er samboer med pappaen til Live

Hvordan var det o bli tobarnsmor, noen tipps ?
Overgangen fra 0-1 barn var større enn fra 1-2 synes jeg. Vær forbered på at det kan være oppstartsproblemer og dårlig samvittighet for den største, da de små også krever sitt. Men splitt dere opp som par og del oppmerksomheten på barna (spesielt de som er eldre) Etter en stund går det seg til, man får rutiner og blir mer erfaren som tobarnsmamma også. Vi jobber med dette hver eneste dag

hva er aldersforkjellen, her blir det 20 måneder så tar imot tips fra deg da :D
2 år og 11 mnd mellom Tuva og Live.  


Hvilke andre mamma-bloggere leser du?

Frumaela, lykkemamma, kayso, Linn, Veronika, Mammakine. for å nevne noen. Men jeg leser flere mammablogger som er godt skrevet med mye inspirasjon og flotte damer bak bloggene. Ta en titt i leselista mi så er det mange gode anbefalinger på mammablogger der.

Hva er ditt stolteste øyeblikk som mamma?
Det må være den dagen Live var født og storesøster kom på besøk etter barnehagen den dagen. Hun kom sammen med min mamma inn på barsel hos oss, pyntet i kjole og hadde med en bamse til lillesøster. Da hun så oss fikk hun tårer i øynene og sa "Nåmen" Jeg ble så utrolig rørt og stolt over mine to døtre! Og selvfølgelig første gang jeg så de etter fødselen. Et ubeskrivelig øyeblikk


Hvor mange barn vil du ha?

Jeg vil ha to barn! De krever sitt begge to og nå føler jeg at jeg kan gi begge to (nesten) alt de trenger av utstyr og oppmerksomhet. 


-Hvilke blogger på toppisten på blogg.no leser du?

Leser ingen blogger på topplisten fast. Hender jeg titter innom som tidsfordriv og da kan jeg gå igjennom mange av de, men ingen favoritter


-Hvor gammel er du?

Jeg er 24 år. (Blir 25 i januar)


-Hvis du ikke skulle bodd i Trondheim, i hvilken by i Norge ville du da ha bodd i?

Synes Stavanger var en veldig fin by! Men bare vært på korte helgebesøk så vet ikke hvordan jeg liker byen over tid. Bergen var også fint, men vet ikke om jeg kunne ha flyttet dit


-Noen gang vært i Mo i Rana?

Nei. 


-Hørt om Mo i Rana?

Ja


-Lyst på flere barn?

Nei, to holder for meg

-Bor du i hus, blokk, eller leilighet?
Vi bor i leilighet. I et slags rekkehus/blokk. Bor i 1. og 2. etg + kjeller så har egen inngang og veranda.


-Eier eller leier du?

Vi kjøpte denne i desember 2011


-Hvor gammel er kjeresten?

Han blir 25 nå i oktober (gavetips mottaes med takk på stinelervik@gmail.com!!!)


-Hva heter kjeresten?

Han heter Arild


-Lyst til og flytte?

Har lyst på noe større med tiden, men akkurat nå orker jeg ikke tanken på det. Vi blir nok boende her i noen år til


-Bor du i byen, eller litt utenfor?

Vi bor litt utenfor byen. Ca 10-15 min kjøring fra Trondheim sentrum


-Kjenner du noen andre mamma-bloggere, hvilken?

Har blitt kjent med mange via bloggen, og vi hadde et utrolig koselig bloggtreff i Oslo for 2 år siden.


-Leste du mammatilmichelle.blogg.no?

Nei


Har du noen tips til hvordan man kan få mere lesere?:) og hva skal til for å få til en intresang blogg?

Her er masse tips for å få en mer personlig og interessant blogg. Jeg liker blogger som skiller seg ut, har noe særegent som ikke alle andre har, flotte bilder og ikke alt for mye "Kjære dagbok" tekst. Tenk over hva du vil bloggen skal representere, hvordan du vil fremstilles og ikke blogg bare for å gjøre det. Jeg synes ikke noe om innlegg der man "unnskylder" seg for dårlig blogging. Man skal først og fremst gjøre det for at det er gøy.  Når det kommer til flere lesere så kommer det av seg selv hvis man skriver interessante innlegg, er flink å kommentere til andre og reklamerer for sin egen blogg - feks legg ut link på facebook og slikt.

Har du piercing/tatovering?
Ja, piercing i navlen og tunga. Tatovering i nakken med navn og fødselsdato på Tuva (kom på at jeg må bestille ny time for å få Lives navn der også!)


Hvilke land har du besøkt?

Norge, Sverige, Danmark, Frankrike, Spania(x2), Tyrkia (x3) , Hellas, Ungarn, Latvia, Bulgaria, 


- hvordan fant du navn til barna dine?

Tuva fikk ikke navn før hun var 3 uker gammel. Jeg hadde tenkt på det navnet hele svangerskapet, men var så rart å bruke det på babyen min. Husker ikke hvordan jeg kom på det, men alltid likt navnet. Live fikk sitt navn da hun lå i magen. Foreslo det for kjæresten min, og begge likte det så da ble det sånn. Ingen grunn eller oppkalling på noen av de. Ville ha fine, korte navn som klinget litt. 

- hvilken utdanning har du
Utdannet hjelpepleier + generell studiekompetanse. Ser på videreutdanning for tiden, men ikke klart å bestemt meg for hva jeg vil bli. Jobber for det meste i helsekost som min mamma driver.


- hvordan traff du mannen din

Vi er begge fra ei øy ute i Trøndelagskysten, men ble ikke kjent før for noen år siden. Da gjennom felles venner


hvor henter du mat-inspirasjon fra? legg gjerne ut flere oppskrifter :D

Vi prøver å sette opp ukesmenyer, og synes det er like utfordrende hver uke å være kreativ på matfronten. Jeg googler mye, prøver matprat, oppskrifter jeg finner i blader og på andre blogger


Jeg lurer på om du kan skrive litt om hvordan det er å gå fra 1-barnsmor til 2-barnsmamma? Hvordan får du tid til førstemann? Hva er det vanskligste? Og det beste? Skal du ha fler?

Jeg jobber for tiden med et innlegg om akkurat dette da det er mange som har etterspurt det temaet. Men som skrevet over så synes jeg uansett at overgangen fra 0-1 var større enn fra 1-2. Man er mer erfaren og vet hva man går til med nr 2. Pappaen i huset er flink til å ta begge barna og vi deler ansvar og oppmerksomhet så godt vi kan. Lillesøster bruker bare flaske også, og på den måten kan pappaen mate og jeg kan bruke tid og energi på treåringen. Men det kan fort bli noen runder med trass og misnøye. Det vanskeligste er den dårlige samvittigheten. Jeg får ikke til å gi begge to all min oppmerksomhet gjennom hele dagen, og ofte må en av de vente. Redd de ikke får nok av meg, og redd de skal føle seg tilsidesatt. Det blir nok ingen flere her nei. Godt å ha tid og energi til de to jeg har 



*Om du har noen gode "mamma-tips"? 

  stellebordet anbefaler jeg weleda sine babyprodukter, spesielt sinksalven
Som mamma til flaskebarn anbefaler jeg sterilisatoren fra Avent - den er genial!
Bæresele er også genialt slik at man får gjort ting på de dagene babyen krever mye mammakos også.
Når man er i permisjon så er mitt beste tips: ikke planlegg noe. Dagene og ukene går så alt for fort, så ta heller en dag av gangen og nyt hvert øyeblikk. Man skal heller ikke føle man må være en SUPERMAMMA til alle døgnets tider. Utsett noe du skulle ha gjort for å ta igjen litt tapt søvn eller koble av noen timer midt på dagen. Med to barn i hus hender det man har lyst å rive av seg håret og rømme huset, men man får bare innse at oppvasken kan stå til dagen etter, hybelkaninene kan fortsatt vokse under sofaen mens man sitter i ro og gjør ingenting! Man er ikke en dårlig mamma av den grunn. (note to self: lær dette selv!) Ikke lett, men man skal ikke ha dårlig samvittighet over slike ting.

*Dine favoritt-blogger og hvorfor?
Skrev et innlegg for et par år siden "hva gjør en blogg verd å lese" Der har jeg trukket frem noen av mine favoritter som jeg fortsatt følger og begrunnelser. De siste årene har nye blogger havnet på bloggrullen som jeg har blitt veldig glad i. Grunnen til at jeg liker de er det personlige preget, inspirasjonen, herlige damer og nyttige tips.

*Hvor finner du inspirasjon til bloggen din?
I starten blogget jeg bare for å blogge. Nå bruker jeg mye tid, både med tanker, utforming og jobbing med hvert innlegg. Inspirasjonen får jeg med alt rundt meg. Jeg kan lese andre innlegg for å få ideer, tenke hva som opptar meg, hva som er aktuelt i media for tiden, Tuva kan inspirere meg, mine følelser og hverdagen. Jeg kan også ligge på kvelden å tenke ut nye innlegg og lure ideer. (ikke alltid så lurt, men)

*Favoritt-rom i huset og hvorfor?
Det er nok stuen. Kanskje fordi det er den plassen i huset som er mest "ferdig" Stor sofakrok, tente lys, bilder på veggen og koselig stemning. Liker meg også godt på kjøkkenet. Det er her jeg kobler av og lader batteriene når jentene er i seng.

*Favoritt ting i huset og hvorfor?
Jeg liker sengen min veldig godt! Her finner jeg ro og slapper av etter en lang dag, mens jeg lader opp til en ny. Sofaen er jeg også fornøyd med - den rommer mange og er et koselig samlingspunkt i huset. 
Av slike bittesmå ting så er nok vitrineskapet mitt en favoritt - det var det første jeg kjøpte selv da jeg flyttet for meg selv og synes fortsatt det er fint i stua. Et godt kjøp i mine øyne

Blir det bryllup? :D
Vi har ikke planlagt noe bryllup nei. Kanskje en gang i framtiden, men da får han komme på å fri selv =P 

Blir det flere barn? :) 
Nei, jeg er veldig fornøyd med to barn. Skrevet et innlegg om det også som kommer etterhvert

Hva er "boligdrømmen" din?
Jeg drømmer selvsagt om en egentegnet enebolig på 2-3 etasjer der jentene har hvert sitt rom. Stor stue, stort kjøkken med øy, et delikat bad og stort soverom til oss voksne. Stor hage med frukt trær og bærbusker. Kort vei til barnehage og venner av barna. Har inspirasjonsmappen på dataen full så ser for meg mange fikse ideer. Men om det blir sånn vet vi aldri noe om. Jeg skal prøve å gjøre alle plassene vi bor i hjemmekoselig.

Hva er den interiørtingen du er MEST fornøyd med i huset?
Jeg har mange rammer (hovedsaklig fra Lisbeth Dahl) som jeg liker. Fint utseende på de, med bilder av jentene mine. Lysestaker/telysestaker er jeg også svak for og har nok litt for mange (iallefall etter kjærestens mening)

Hvilket rom er du mest fornøyd med i huset?
Stuen :)
Den som er tilnærmet ferdig og mest koselig å være i

Hvilket rom liker du best å innrede?
Jeg elsker å pusle på Tuvas rom. Eksperimentere med farger og former, rydde i leker og re på fine sengeklær. Skape en fin, men leken atmosfære som hun trives i, og vil vise frem. 

Hva er ditt favorittmerke (favorittmerker) av barneklær? :)
Jeg var veldig fornøyd med Newbie klærne til Kapp Ahl. Memini har også mye fint og behagelig

Hvor kjøper du klær til Live? 
Hun har arvet mye etter Tuva, men vi handler som regel på HM, Name it, cubus, Kapp Ahl og Lindex

Trenger tips til hvor man kan finne finere klær til baby(kjoler f.eks)

Ettersom du har skrevet innlegg om kosttilskudd tidligere så lurer jeg på hva du gir barna dine? Har ei her som ikke takler tran og vitamindråper. Tips til noe annet man kan bruke?
Live får D-vitamindråper. Vanskelig å anbefale noe annet når jeg ikke vet hva jenta di reagerer på, men. MiviTotal kan være et alternativ til multivitaminer iallefall



SISTE FRIST FOR PÅMELDING AV GAVEKORT PÅ 500,- FRA ALMA&LUKKE
TREKKER EN VINNER I KVELD


1 kommentar:

  1. Fine og gode svar snuppa!:)

    Og helt enig.. Overgangen som 1barnsmor var større enn som 2barnsmor..:) Og ja det holder med to hos oss også! HAha

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag