14.10.2012

2 vs 1 barn

Jeg var 21 år da Tuva ble født. Hadde bodd for meg selv i 3 år og blitt klar for mammarollen etter svangerskapet. Den første dagen hjemme med nyfødt baby var litt rar, for "alle" hadde besøkt oss på sykehuset og jeg hadde ingen planer. Følte meg i grunn litt tom. Men dagene gikk og vi fikk etterhvert gode rutiner og fylte hver dag med trilleturer, søvn og kos.
Siden man går i permisjon og har ikke så mye annet å gjøre enn å passe babyen ble det til at vi sov samtidig på natten, og vi skapte oss en døgnrytme sammen.
Tuva var også en veldig rolig baby som sov natten over fra starten av, og krevde ikke så veldig mye. Ikke gråt hun noe spesielt heller. 

Dagene og årene gikk.
Jeg fikk ny samboer, og snart skulle familien ønske enda et medlem velkommen.
Vi hadde begynt å kjenne på trassen fra den kommende storesøster, barnehage og jobb ble en del av hverdagen og vi kjøpte vår første leilighet. Mye som skjedde i en hektisk hverdag, og nå skulle vi bli en til. Sommeren 2012 kom lillesøster! 
Denne gangen hadde vi lite besøk på sykehuset og fikk godt tid til å ta igjen litt søvn og bli kjent med den lille. Live var nokså annerledes enn storesøster. Nå var det nattamming hver andre time og det fortsatte i noen måneder. Kolikken kom da hun bare var noen uker gammel og vi brukte mye av dagen og kvelden på byssing.
Etter et par måneder så startet vi med flaske, og fikk en ganske så annerledes baby i hus. Jeg ble heller ikke så "låst" i babyen og kunne bruke mer tid sammen med storesøsteren.

Helt ærlig - hverdagen med to små er ganske så annerledes enn med en.
Det er mer hektisk, mer dårlig samvittighet, mer slitsomt men også mer kos

Det er perioder hvor man har lyst til å rømme huset for en time eller to når det står på som verst, det er rene hylekoret og man vet ikke hvem man skal ta først eller sist, uansett hva man gjør så er barna like sinte og slitne. Da kommer ofte tanken "hva har jeg gjort!?" Nå har jeg virkelig tatt meg vann over hodet og livet mitt er over. Men halvtimen etter kan begge være strålende fornøyd, og livet har fått mening igjen.
Det går i berg og dalbaner, men når klokken er blitt 19.00 og begge barna er i seng henter jeg energi og klar for å gå på en likedan dag i morgen. - Det er vel slik for alle (håper jeg?)

Da jeg gikk i permisjon med Tuva følte jeg ofte at jeg måtte stresse meg til ting. Mye jeg ikke fikk gjort og ting jeg hadde planlagt måtte gå i glemmeboken. Da var stresset der reelt for meg, i dag hadde det vært luksus og hatt en slik dag som den gangen. Må nesten le litt og kan ikke forstå hvordan jeg kunne stresse da, når jeg ikke visste hvordan det var med to! Men man blir vant til alt og nå kan jeg ikke forstå hvordan de med tre barn rekker noen ting.

Erfaringen er at man må ta ting som kommer. Hver dag som kommer er en prøvelse og erfaring for meg som tobarnsmamma. Dette er helt nytt for meg og jeg lærer noe hver dag. Vi startet tidlig med leggerutiner på lillesøster og nå har vi fri etter kl 19.00 hver kveld. Det trengs! Rutiner med to små er alfa og omega. Del dere opp som par og gjør ting med hver sitt barn. Begge trenger individuell kontakt med foreldrene og man trenger tid for seg selv. 3 år er grei forskjell mellom barna synes jeg, men en prøvelse til tider da Live er ganske fersk i familien og Tuva er i trassalder. Men vi kommer oss igjennom det og lærer både om foreldrerollen og meg selv hver eneste dag. Hittil har jeg ikke slått hodet i veggen (men har nok vært på nære nippet flere ganger) 

Venter du barn nr 2 og er nysgjerrig på andre ting enn de jeg har skrevet her så ikke vær redd for å spørre


18 kommentarer:

  1. Jeg føler det litt på samme måte. At det trengs mer rutiner og planlegging. Før var livet bare mor, far og barn mens nå er familien mer enn bedrift som må times og tilrettelegges ;) og enda striksere blir det vel om man har tre stk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart!
      Jeg stopper nok opp på to barn og kjører rutiner herifra tenker jeg :) Litt hver dag

      Slett
  2. Er nåkk sånn til flere ja Stine:)
    Men masse kos blir det jo heldigvis. Men jeg har tenkt å gi meg mens leken er god, å har mine to <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre! Jeg gir meg jeg også :P 2 er mer enn nok synes jeg

      Slett
  3. Godt å lese at alt ikke er perfekt hele tiden.. så tusen takk for fint innlegg:):) jeg har en sønn på 2år og vi venter ett til barn til våren,noe som blir spennende,koselig men oxo utfordrende.. jeg bare lurer på hvordan legge rutiner foregår hjemme hos dere?hva gjør dere og til hvilke tider? Hvordan er det egentlig ettermiddagen fungerer med to barn? Og hva gjør dere med trass alder og baby i hus? Mange spørsmål,men håper du svarer..

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre at du likte det! Her legges begge barna til kl 19.00. Live våkner fra siste duppen ca 16-17 og er da ganske så trett til den tiden. Får grøt, bad og melk før hun legges opp på rommet. Noen ganger må hun bysses i søvn, andre ganger sovner hun av seg selv.

      Tuva spiser kveldsmat og bader/steller seg rundt kl 18-19 og følges opp på rommet ved leggetid. Der snakker vi sammen om hva som har skjedd den dagen og hva som skal skje dagen etter. Vi leser bok og synger nattasang. Det er ingen problemer og hun sovner med en gang.

      Ettermiddagene kan være hektiske. Prøver å gjøre unna mest mulig med middagen før Tuva kommer hjem slik at jeg har masse tid sammen med henne. Virker som hun blir mer trass om jeg er opptatt. Pappaen er også hjemme på ettermiddagene og er til stor hjelp. I forhold til trass så får Tuva 3 min time-out om hun ikke oppfører seg. Heldigvis grei med lillesøster men kan være hissig mot meg.
      Det kan være perioder hun slår seg vrang og lillesøster hyler i andre enden av stuen, men det går fort over hvis man bevarer roen. Men tålmodigheten blir virkelig satt på prøve synes jeg.

      Bare spør - det er koselig det ;)

      Slett
  4. Godt å lese at alt ikke er perfekt hele tiden.. så tusen takk for fint innlegg:):) jeg har en sønn på 2år og vi venter ett til barn til våren,noe som blir spennende,koselig men oxo utfordrende.. jeg bare lurer på hvordan legge rutiner foregår hjemme hos dere?hva gjør dere og til hvilke tider? Hvordan er det egentlig ettermiddagen fungerer med to barn? Og hva gjør dere med trass alder og baby i hus? Mange spørsmål,men håper du svarer..

    SvarSlett
  5. Godt å lese at alt ikke er perfekt hele tiden.. så tusen takk for fint innlegg:):) jeg har en sønn på 2år og vi venter ett til barn til våren,noe som blir spennende,koselig men oxo utfordrende.. jeg bare lurer på hvordan legge rutiner foregår hjemme hos dere?hva gjør dere og til hvilke tider? Hvordan er det egentlig ettermiddagen fungerer med to barn? Og hva gjør dere med trass alder og baby i hus? Mange spørsmål,men håper du svarer..

    SvarSlett
  6. Godt å kunne lese litt om hvordan det kan komme til å bli:) Har noenganger lyst til å rømme huset for et par timer med bare en unge..hehe.
    Men gleder meg masse til jeg blir gravid med nr 2:)

    Ha en fin uke!
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er sånn uansett tror jeg.
      Det er også veldig stas med to. Krevende og givende på samme tid.
      Ingenting å frykte iallefall

      Slett
  7. Kjenner meg igjen her ja,jeg føler for å rømme når det står på som værst og tenker flere ganger at "hva har jeg gjort" når vi ble 2 barnsforeldre,tenker det ennå nå og da.

    Jeg kunne heller ikke hatt 3 barn,da hadde jeg nok blitt galere enn jeg er,hihi:)
    Men det blir bedre,småbarnsperioden er hektisk!
    Men jammen er de søte også da:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart! To er mer enn nok for min del :)

      Slett
  8. Nydelig header :)

    Kan tenke meg det er mer jobb med 2 ja.. men likevel, vi får se ;)

    Mandagsklem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Absolutt verd "slitet" :)

      Slett
  9. Koselig lesning!!
    Har selv kladdet litt på ett innlegg om å gå fra en til tobarnsmor.
    Håper du ikke ser det som herming ;)

    Så flinke dere er som har fått så gode rutiner på Live :)
    Må være deilig å ha henne s tidlig i seng og ha voksentid på kvelden.
    Håper Majken vil legge seg litt tidligere enn 22-23 snart også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig! Skriv i vei - Linn. Alltid kjekt å lese andres erfaringer. Veldig godt med "voksen"kvelder igjen. De siste dagene har lillesøster lagt seg halvtimen-timen før storesøster og det er også stas! Sette av litt ekstra kvalitetstid med henne

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag