01.09.2012

En dag i Sirkusparken

Etter 4 dager hjemme med Live og meg verker det nok i kroppen til treåringen etter å springe litt. Leking på lekeplassen blir ikke det samme når vi er med, og hun får ikke samme lekemodus som i barnehagen og blir fort grinete og trass om jeg tillater meg å si det.

De siste dagene har vært ekstremt utfordrende synes jeg. Uansett hva jeg spør og ber henne om er svaret "NEI!" Hun roper mye og skal aldri høre etter.
Jeg tenker utrolig mye over hva det kan være og det er sikkert en måte for å få kontakt eller oppmerksomhet, men jeg bruker mange timer om dagen sammen med henne, prøver å inkludere henne i alt jeg gjør, men virker som hun krever oppmerksomheten min hele dagen. Med en gang jeg blir opptatt med andre ting som amming, rydding, matlaging eller noe annet er det som det svartner for henne og hun står bare å roper til meg igjen. Er konsekvent og setter henne på trappa for en Timeout, men det funker ikke. Når tre minutter har gått er hun like hissig. Vi er heldigvis to som samarbeider om dette.
Så og si hele dagen går etter hennes premisser, men med en gang hun ikke får viljen sin så er det tilbake til trass igjen - får hun for mye eller for lite oppmerksomhet?
Hvor lenge varer toårstrassen - eller er det noe annet ?

Valgte å ta turen til Sirkusparken til Lade i dag for å gjøre noe vi vet hun liker.
Vi storkosa oss i parken og lekte både med vann, klatrestativ og rutsjebane og hadde en koselig stund. Vel hjemme igjen fortsetter trassen som før....
Skal iallefall prøve å unngå sukker en god stund fremover for å se om det hjelper på humøret (enda hun ikke spiser mye av det)  
Dette er slitsomt dere! - Vil jo at jenta mi skal ha det bra 






5 kommentarer:

  1. Huff, er ikke lett med denne trassalderen... og jeg husker hvordan jeg til tider følte meg som verdens værste mamma, og hadde dårlig samvittighet hver eneste kveld når snuppa hadde lagt seg ♥ Men du, jeg er sikker på at jenta di har det kjempebra og er veldig glad i mamma'n og pappa'n sin:) Og denne tiden GÅR over, så kommer den igjen når de blir 13 - iiikkkk!!

    Ha en fin fin helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det skal være sikkert!
      Håper vi tar av en kvote som gjør at hun blir litt "mildere" i tenårene siden vi har fått litt allerede :P Men det er sikkert bare ønsketenkning :P

      Slett
  2. Sett henne i trappa slik dere pleier, forklar henne hvorfor hun må sitte der og skru å på klokka. Når klokka piper så må hun enkelt og greit be om unnskyldning og gi en klem på en ordentlig måte.. Hvis hun ikke gjør det så må hun sitte der i tre minutter til. Si til henne at dette ikke er låv, og hvis hun fortsetter er det jo bare og gi henne hus-arest?

    Stå på, det forsvinner nokk ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er slik vi har gjort det, uten husarrest. Jeg har aldri hatt det selv og ønsker ikke å gi det til mine barn heller. Rommet hennes blir heller aldri brukt til "straff" da hun heller må sitte på trappen, eller gå på vårt rom... Etter 5 dager 9 dager hjemme blir det nok godt å komme i barnehagen og mindre trass regner jeg med..

      Slett
  3. mammatil23/9/12 12:29

    Hei! jeg har barn som er akkurat like gamle som dine, og opplever også mye trass. Jammen gjør det vondt i mamma hjertet når man føler at 3åringen ikke har det bra.. føles av og til som at hun er litt deprimert pga skiftet i familien, og det utarter seg gjennom trass :( men her gir vi også utrolig mye oppmerksomhet og deler oss i to hele tiden så hun får mye en til en oppmerksomhet. Er ikke godt å vite hva man skal gjøre med det? satser på at det blir bedre når bebisene blir 1år ca og amming er over, og de sover på eget rom..
    vi får bare fortsette som vi gjør, de mangler ikke kjærlighet iallefall :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag