24.08.2012

En av mange...


Jeg lurer egentlig på hvor mange blogger som finnes der ute jeg!
Bare tenk på alle kategoriene av blogger som finnes: Interiørblogger, mammablogger, pappablogger, fotoblogger og ja, listen er lang.
Hvordan klarer man da å skille seg ut i mengden?

Dette startet som en gravidblogg etter jeg hadde lest Rebekkas blogg en liten stund og vi hadde termin ca samtidig. Jeg tok motet til meg og startet min egen i november 2008 og siden den gang har det blitt mer en mamma/hverdagsblogg. Etter vi tok over leiligheten har jeg også blogget mer om interiør.

Av og til stopper det helt opp - man finner ikke motivasjon til å blogge og selv om man prøver å skrive et innlegg tusen ganger, så går det ikke. Man føler man gjentar seg selv og budskapet er ikke godt nok.
Jeg vil ha en blogg som gir mening, en blogg som gir noe til leserne mine og som ikke bare er en plagiat av alle andre
Det skal selvsagt godt gjøres å få alle bloggene særegne for det er ikke så mange muligheter der ute, men enkelte ganger irriterer jeg meg over blogger som nærmest er en tro kopi av andre jeg leser. 
Jeg skjønner det er lett å falle for fristelsen men det er ikke noe kvalitet i en kopiert blogg - synes jeg!

Jeg skal ikke legge under en stol at man blir utrolig inspirert av andres blogger og det er lett og kopiere noe man liker godt. Ofte er det bare et komplement til bloggeren som hadde det "først" men det kan nok være ganske irriterende. Flesteparten av bloggene jeg har i min bloggrull er det høy kvalitet over! 
Det er noe "nytt" med de og de er inspirerende og lese.
Da denne bloggen var ganske så fersk skrev jeg et innlegg " Hva gjør en blogg verd å lese
og jeg tenker fortsatt mye på dette. Disse 5 bloggene som jeg trakk frem den gangen følger jeg fortsatt og kvalieten er fortsatt den samme, om ikke bedre på disse. I tillegg har jeg fått flere favoritter den siste tiden og det er gode varierte innlegg med bilder og inspirasjon.

Jeg er til tider redd for at min blogg faller igjennom og fort kan bli kjedelig eller en plagiat.
Mange tanker rundt bloggen og til tider vært på grensen til å legge ned hele opplegget, men samtidig har den gitt meg så utrolig mye og alle menneskene jeg har blitt kjent med på grunn av dette gjør det virkelig verd det.
Jeg håper denne bloggen oppleves særegen nok og at den gir dere lesere det dere ønsker.
Litt tankefull denne fredagsmorgenen...


22 kommentarer:

  1. Jaaa,må jo være uendelig med blogger der ute!
    Moro å komme over en ny blogg,og lese litt :)
    Noen finner man veien tilbake til,om den fenger.

    Har mine favoritter,og de har jeg lest siden 08/09 ;)
    Blir som vi "kjenner" dem,og det gjør det så mye hyggeligere.

    Takker igjen for at du nevnte meg i innlegget du linker til :D
    You are still one of my favourites Stine!

    Ønsker dere en super fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant!
      Bruker ofte å klikke meg videre fra blogg til blogg og oppdager stadig nye, gode blogger.
      Bare hyggelig Linn! Du fortjener det! Har likt bloggen din fra første stund.

      Slett
  2. Kjenner meg godt igjen i det du skriver ! Det er ikke bare bare å være særegen i bloggverdenen. Men jeg prøver så godt jeg kan å lage en blogg som er min blogg. Og som ikke er tro kopi av noen andres. Selvfølgelig blir jeg inspirert av andre blogger, men vil aldri kopiere 100% av andres blogger. Dette blir jo veldig feil!

    Har mange favoritter, men er mange blogger som fort blir kjedelige!
    Liker bloggen din godt, og glemte å skrive deg opp på de bloggene jeg leser, ikke meningen! ammetåka er slått inn for fullt og jeg er kjeempe surrete!

    Er glad for at du har meg på bloggrullen din, skal lage en slik rull selv på min blogg, er der skal du selvfølgelig være med !!

    Ønsker deg en flott helg !:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det!
      Veldig enig i det du skriver - det er alt for mange kopier der ute.
      Takk det samme

      Slett
  3. Skjønner godt hva du mener og kjenner meg igjen. Jeg fant bloggen din da jeg søkte på en kakeoppskrift en gang. OG siden var det ved flere tilfeldigheter også havne du på bloglovin og facebook. Nå er jeg stort sett innom deg hver dag :) Jeg synes du har en super blogg, Stine! Du trenger ikke tenke på at du faller igjennom i allefall. Det er skikkelig koselig å lese om deg og dine to søte små :)

    SvarSlett
  4. Aaah, gosh, du har så rett! Det å ha en orginal blogg er utrolig vanskelig! Man må være fryktelig kreativ og fantasifull for å kunne lage noe ingen andre har. Derfor er det jo en hel del blogger som er alt for like. Har du lest en har du lest alle!
    Men når man har en blogg som gjerne faller under en kategori vet man jo hva man får, som regel.. Derfor er det jo greit å blogge om ikke bare en ting. Men blir det for mange ting igjen, blir også det fort rart.
    Hmm.. Synes det er veldig vanskelig selv. Mange ganger har jeg også tenkt å bare legge ned hele bloggen, men igjen - hovedsaklig er den jo mest for meg selv! Og familien vår - siden jeg i bunn og grunn er en mammablogger :)

    Og tilslutt må jeg jo bare si at du ikke trenger å bekymre deg over din blogg, for det er en av de gode bloggene der ute :) :)
    Stå på :)
    God helg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart!
      Må si du har klart å sette personlig preg på din blogg, og jeg liker å lese den!
      Tusen takk for gode ord!
      Fin søndag

      Slett
  5. Så flott innlegg Stine!! Du har helt rett i det du skriver. Er utrolig vanskelig å få en unik blogg i disse dager. Man må vært utrolig kreativ og ha full fokus. Jeg syns det ikke er like lett å skrive innlegg. Hva vil folk lese? hva er interessant? man skal jo heller ikke kopiere innlegg som andre skriver, nei. Så man må være utrolig kreativ. Skrive på sin måte er utrolig viktig.

    Bloggen din er kjempe kjekk. Å er på min toppliste! Å er utrolig kjekt å følge deg. Er glad for jeg fant bloggen din. Du fortjener masse skrøyd! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Av og til ønsker man at noen skal skrive akkurat et tema eller problemstilling. Trenger litt drahjelp noen ganger da er det fint å få hjelp fra leserne..
      Tusen takk, og samme til deg Alice :)
      God søndag

      Slett
  6. Hva skjer med mine kommentarer? :)

    SvarSlett
  7. Jeg må innrømme at jeg skriver bloggen min mest for meg selv, og mine venner og familie som jeg vet liker å titte innom :) Ellers har jeg variert veldig på hvilke blogger jeg leser. Når jeg selv gikk gravid, leste jeg mye gravid/mammablogger, når vi skal pusse opp noe går det mye i interiørblogger, osv. Noen favoritter har jeg også selvfølgelig :)
    Din blogg er ihvertfall veldig bra, det skal du ha! :)
    God helg, klem fra Bente.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant, man endrer litt etter hvor man er i livet eller hva som opptar man mest på ettermiddagene. Slik er det nok her også.
      Tusen takk Bente - det var hyggelig å høre

      Slett
  8. Helt fantastisk innlegg. Jeg er enig i det du skriver om at det er mange bloggere som kopierer hverandre og blir veldig like. Det er litt av grunnen til at jeg sjeldent leser moteblogger. Jeg er sikkert kopi av noen jeg også, men jeg prøver å skrive om ting som opptar meg. Ikke at det har vært stort å skrive om i det siste fra min side. Tror jeg er litt lei av å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å ha tid til den på samme måte lenger :-/ Det gjør sitt med både kreativitet og skrivelyst...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Phoebe!
      Har sluttet med å unnskylde meg for å ikke blogge - jeg gjør det for min egen skyld først og fremst. Det skal bare være gøy og ikke en plikt

      Slett
  9. synes du e en inspirerende Stine,like bloggen din veldig godt!
    har bare blogga i et år, men synes det e veldig vanskelig å finn ut hvordan jeg ska "skille meg ut i mengden".:p

    følger din daglig,my og lære av deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anja :)
      Koselig å hør

      Slett
  10. Ja si det du, det har jeg også tenkt på i grunn... og så lurer jeg på hvem startet Norges første blogg? hahaha skulle jo ha vært morsomt å visst egentlig :)))
    Jeg har blogget siden februar 2007 i Koselig koselig bloggen. Før det hadde jeg en blogg i et par tre mnd som jeg slettet. Jeg blir også veldig inspirert av andre bloggere, men for meg går i det foto for det meste. Innholdet i min blogg er min hverdag og det jeg er opptatt av, og det er alt. Jeg har ikke noen spesiell vinkling på min blogg (kun mat eller kun interiør), men det er litt av alt - kanskje en overvekt av ut på tur bilder innimellom?? Særlig på vinteren :)
    Noen av de jeg har på min bloggroll og blogger som jeg besøker mest er "gamle" bloggere som har holdt på siden FØR bloggeksplosjonen kom hvor mange får store blogger og kun skal selge produkter, det irriterer meg veldig. De starter opp som fine kreative bloggere og til slutt ender de opp som en reklameblogg for diverse produkter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, si det...
      Først i det siste at jeg har oppdaget nye blogger også når man tørr og google og snoke litt :) Absolutt verd det!
      God søndag.

      Slett
  11. Ja det er noek mange blogger vi ikke "ser" og det å skille seg ut er både lett og vanskelig. Jeg hadde en blogg som var veldig spesefikk om operasjon og graviditet, og kanskje ikke så mye om oss som familie. For noen var det supert, men andre syntes det var u personlig selv om jeg skrev om veldig personlige ting. Nå som vi har fått to barn så har det blitt naturlig for meg å skrive om hverdagen vår. MEN ved å se humoren i alle situasjoner. Jeg håper jo at jeg skiller meg ut, men det er et bredt publikum der ute. Jeg tror den enkelte bare må skrive på den måten som er naturlig for de, og de som vil følge, følger :) Det er moro med trofaste følgere, selv om de ikke er så mange :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det er nok mange meninger uansett hva man skriver om vil jeg tro.
      Ser at faste følgere stiger sakte men sikkert, så da gjør man vel noe riktig kanskje? hehe
      God søndag Monica

      Slett
  12. Jeg har fulgt bloggen din siden du gikk gravid med Tuva. Du hadde termin samtidig som meg. Etter du fikk henne ble det bloggslutt.. Plutselig en dag fant jeg bloggen din igjen da det var skrevet om deg på foreldremanualen. Jeg kjente igjen fødselen din øyeblikkelig. Og fulgte spent med den nye bloggen. Synes du skriver så fint om mammarollen. Og du får fram mye viktig. Jeg liker at vi har samme syn på opdragelse. Jeg er også en liten hobbykonditor, og er veldig interissert i helsekost og interiør. Pluss at jeg vokste opp i nærheten av kattem. Føler vi har mye til felles. Var foresten innom helsekosten du jobber på for en god stund siden. Viste ikke at det var akurat den du jobbet på. Ble skikkelig starstrucked, (haha) men fikk samlet meg å kjøpt en boks fiberhusk. Dont worrie. Jeg er ikke en stalker altså ;););)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, så gøy!
      Bare kom innom å si hei - det er koselig det!
      God søndag

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag