29.07.2012

Søskensjalusi og trassalder

Tre år og storesøster:
"De kan for eksempel begynne å tisse på seg igjen, selv om de har vært tørre. 
Gjøremål de behersket tidligere, får de ikke lenger til. 
De kan begynne å snakke tilgjort babyspråk, 
og ikke sjelden blir barna uvanlig klengete og kosete i denne fasen."
Klikk.no
Check!, check!, check!, check!
UTROLIG vanskelig å vite hvordan man skal takle slike ting.
Min umiddelbare reaksjon/tanke er at jeg blir sint, men jeg har tatt meg hardt i nakken og ikke visst det til Tuva, men prøvd å forklart hvorfor hun ikke kan oppføre seg slik. Sier det er greit at hun synes det er kjedelig å vente da lillesøster trenger mamma,  men hun må takle det på andre måter.
Vet ikke om dette er anbefalt måte og håndtere dette på, men det har fungert her i huset.
Vil fortsatt at hun skal føle seg like elsket som før, selv om det blir litt mer venting, men det er mange utfordringer og jeg blir testet i mammarollen føler jeg.

Noen erfaringer eller tips i forhold til dette?
Følte også at søskensjalusien eller søken om mammas oppmerksomhet gikk fort over, at det kanskje er bare trassen som henger igjen nå etter en måneds tid!?
Hun uttrykker ikke sinne eller sjalusi ovenfor Live, og heller ikke så sint på meg under amming, men skjønner ikke helt hvorfor hun ikke kan gå seg en tur alene når mamma sitter å ammer! Så her låser vi døren imens og finner på alt mulig annet for å oppholde storesøster i de minuttene.
For et halvår siden ca innførte vi timeout til Tuva når hun ikke hører etter, eller trenger å få samlet hodet sitt litt. Tidligere måtte hun sitte i trappa til hun sa unnskyld, men nå har hun knekt koden og sier unnskyld i det hun setter rompa på trinnet, så nå har vi innført ny regel - hun må sitte tre minutter!
Setter på nedtelling på Iphone og den bjeffer når hun er ferdig med timeouten og da kommer hun gående og sier unnskyld - og mener det! 
Det har blitt mindre konflikter etter dette, for tre minutter på trappa i gangen er tre kjedelige minutter, så en advarsel er som regel nok!
Tuva kan få små "black-outs" der hun kan bli veldig sint, det svartner og hun kan rope NEI, uten at jeg vet hvorfor. Hun blir fort fornærmet og snurt for den minste ting om humøret er litt dårlig, så det skal vi prøve å snu. Prøver å få henne til å uttrykke følelsene sine på en annen måte ved å fortelle at det er lov å være sint, men det må ikke gå utover andre iform av kasting og dytting av ting.
Hun er jo bare tre år og jobber knallhardt med å passe inn og finne ut hva som er greit og ikke, så at det er mye som skjer i hodet er jeg ikke i tvil om, og jeg føler meg som verdens verste mamma når jeg tvinger henne til å "straffes" i tre minutter, men redd det bare vil eskalere om jeg ikke starter i det små. Men den der samvittigheten man kjenner på hele tiden er ikke så lett å takle. 
Mammarollen er ikke bare en dans på roser, men heldigvis er det mest av solskinnsdagene!
Og det er virkelig verd det, for jeg har blitt kjent med nye sider av meg selv  og jeg får testet tålmodigheten min hver dag - for helt ærlig, det hadde jeg ikke mye av før dette og hadde tendenser til å eksplodere selv, så dette er nytt og lærerikt!
Kanskje det bare er oppvarmingen til TO tenåringsjenter om 12 år



Gleder meg uansett til å få hjem Tuva (og litt trass) etter hun har vært på ferie til pappaen sin en liten uke

6 kommentarer:

  1. Jeg synes det høres ut som du absolutt har funnet en god løsning jeg. Time out er noe vi også har tenkt å innføre når den tid kommer. Det funker jo fantastisk bra på nanny også og de har jo ikke vondt av å måtte sitte stille i noen minutter. Derimot gir det dem akkurat nok tid til å kjede seg såpass at de kanskje reflekterer over hva de har gjort for å sitte der og kanskje etterhvert vil skjønne at de ikke skal gjøre det :) Synes du er flink jeg!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har vært en lettelse for oss etter vi innførte time-out, selv om det stikker langt inne i hjertet når hun må sitte der. Godt å få en bekreftelse på den jobben man gjør også :P Barneoppdragelse er et sårt tema med mange meninger, så alltid spennende å poste slike innlegg synes jeg

      Slett
  2. Du er en VINNER!
    Titt innom VillaGreve.com og se hva du vant.

    Hilsen Camilla.

    SvarSlett
  3. Høres ut som om du har full kontroll synes jeg Stine :)
    Er nok veldig god blanding av trass og sjalusi ja.
    Det må bare gå over,og det kommer det til å gjøre og.
    Jenta blir bare større og større,og får mer forståelse for hva som skjer med henne selv og rundt henne.
    Bare fortsett slik du gjør,dette kommer til å gå sååå bra :)
    Time out har blitt brukt her siden Kajsa var 3 år,og det funker.
    Hun får meeega dårlig samvittighet,etter hun får tenkt over hva hun har gjort.

    SvarSlett
  4. Synes det virker som dere har god kontroll på dette. Tre minutter høres veldig rimelig ut for Tuva. Et minutt for hvert år har vi tenkt, så Tiddy får to minutter når hun raser i svart sinne som du sier, eller har fått flere advarsler og ikke hører, eller så går det rett på stolen (i gangen) om hun gjør ting som er helt uaktuelle som å bite. Veldig effektivt, og ofte er det nok å bare spørre om hun vil sitte på stolen. Hender Tiddy til og med setter dukka på stolen og har en liten alvorsprat med den etterpå, da må vi jo flire litt.

    Er nok en oppvarming på hva vi har i vente vil jeg nok tro... :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag