02.06.2012

Kosttilskudd i svangerskap



Etter jeg hadde avstemmning på bloggen om hva dere ville lese mer om, var det noen som ønsket mer oppdateringer rundt helsekost. Mamma har drevet en butikk i 13 år og gjennom den tiden har jeg fått vært med på noen kurs og fått økende interesse for dette med kosthold og ernæring.

Mitt første bud til ALLE sammen, uansett alder og tilstand, er multivitaminer og et omega 3 tilskudd.
HVORFOR?
Ta frukt f.eks. den modnes som regel i containere og mangel på sollys gjør at de inneholder mindre vitaminer enn det skal. Vi har mer raffinert mat, det er mengder av tilsettningsstoffer i halvfabrikata, og vi spiser stadig mer søtt, sukker og fastfood som inneholder mye dårlig fett.

Har kunne skrevet et langt innlegg om dette og flettet inn utrolig mange produkter, men vet ikke om det er av interesse¨, så om det er spesielle spørsmål rundt dette vil jeg mer enn gjerne hjelpe til, så bare skriv i kommentarfeltet eller send meg en mail.
 I begge svangerskapene har jeg brukt helsekost daglig, så jeg tenkte å skrive litt om produkter jeg bruker med tanke på graviditet/barseltid og hvorfor


SOM GRAVID
  • Solaray spektro - Vitaminer og mineraler tilsatt papayaekstrakt for lettere opptak i magen
  • Solaray Omega 3-6-9 - jeg bruker til vanlig Eskimo3, men siden jeg er gravid er det viktig å tilsette alle fettsyrene da omega 6 er viktig for hjerneutviklingen til fosteret, og omega 9 er godt før hjerte og blodårer. Hørte også på tv en stund tilbake at babyen ofte stjeler omega3 fettsyrer fra moren (og de ligger i hovedsak i hjernen) at det er derfor man blir mer distre og fjern som gravid/ammende.
  • Solaray B-stress - Et komplett B-vitamintilskudd. Alle har vell fått anbefalt folat de første tre ukene av et svangerskap, men jeg vil heller anbefale alle sammen og ta et komplett tilskudd med alle b-vitaminene. Man kan sammenlikne det med et orkester - du kan ikke bare ta ut èn mann og forvente bra musikk - det blir bedre om flere står sammen. Slik er det med b-vitaminer også! Folat er en del av dette tilskuddet og derfor mer komplett i mine øyne.  
  • Betakaroten - tar det i hovedsak i forbindelse med soleksem, men det er også viktig i forhold til utvikling av et embryo. Dessuten kan forlite betakaroten gi cyster på livmor.
  • Magnesium . ved behov. Magnesium er et muskelavslappende mineral og kan være til god hjelp om man har kramper i svangerskapet. Det er også svært viktig i ammeperioden. Det er også et fødselsforberedende mineral.
  • Bringebærbladkapsler - disse begynte jeg å ta i uke 35, men er anbefalt de siste tre mnd før termin. Det er fødselsforberedende og kan virke sammentrekkende på livmor etter fødsel samtidig som det stimulerer melkeproduksjonen.
ETTER FØDSEL
  • Lecitin - Forebygger tette melkeganger under fødsel og morsmelk bør inneholde store konsentrasjoner av lecitin.
Var på et kurs holdt av Frøyaklinikken i Oslo for over 3 år siden som jeg har brukt som kilde - ellers er det bare mine personlige erfaringer rundt dette. Dette er ikke et sponset innlegg.
Fikk også masse tips om kosttilskudd om hva som kan være lurt å ta ved ufrivillig barnløshet, men det kan jeg evt ta i et eget innlegg om det er av interesse?

Er det andre ting/tema rundt helsekost dere vil vite om?
Fyr løs

-----------------------------------------

Lysfatet jeg nevnte i forrige innlegg dukket opp i dag, sammen med tøy til to spennende prosjekter rundt spisestuen og nye gardiner til stua, men problemer med en kabel - så får vise dere resultater senere. Ønsker dere alle en riktig god helg!

3 kommentarer:

  1. Så spennende å lese om :) Skriv gjerne mer om det!
    Jeg har som du så netopp begynt på bringebærblad kaplser selv, å har magnesium stående, men har vert heldig å ikke hatt så mye kramper enda, så jeg ser det litt an om jeg skal begynne på det.
    trodde ikke man kune ta betakaroten når man var gravid jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen fare med betakaroten i graviditeten, bare vær sikker på at du kjøper naturlig betakaroten og ikke syntetisk! Men om du handler i helsekost så får du nok riktig vare :)

      Slett
  2. Spennende og nyttig lesning :)

    Går selv på en herlig blanding fra apotekekt,med alt man trenger til gravide og ammende. Greit å vite man får i seg alt man trenger til seg selv og den lille :)
    Skal begynne på brinbærbladkapsler i løpet av uka som kommer,da er jeg 34 uker.
    JM anbefalte å ikke begynne på det før den tid.

    Betakaroten har jeg brukt i mange år,plaget av soleksem jeg også.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag