10.06.2012

Hjemreisedag, amming og første dag som tobarnsmamma

Etter blodprøver og samtale med jordmor fikk vi endelig reise hjem fra barsel.
En stolt storesøster kom på sykehuset med bilstolen og skulle ta oss med hjem etter å vært sammen med mormor i 2 dager. 
Jentene mine 
Jeg hadde en  veldig fin fødselsopplevelse på tirsdag  som tok 9 timer fra første rie til hun ble lagt på brystet mitt. 
Av smertelindring fikk jeg en varm rispose og lystgass noe som gjorde at riene ble bedre denne fødselen, men synes kanskje selve pressingen var vondere denne gangen - kanskje for at noen andre tok seg av å få babyen trygt ut. Var på beina etter kort tid, men på grunn av en infeksjon i svangerskapet og en uke med penicillin ble vi lagt på barselavdelingen fremfor pasienthotellet.
Har enda ikke skrevet ned fødselshistorien min, men det kommer nok etterhvert. 

Dagen i går var super med finvær og vi kunne være ute med grilling og bading i plaskebassenget.
I dag er første dag som "storesøster" for Tuva og det er nok en liten omstilling for hun også, selv om det går veldig bra! Hun tester mest når jeg ammer, men Live sover såpass mye at mellom amming og bleieskift så går all tid til Tuva. Men jeg tror nok det blir veldig godt å komme tilbake til barnehagen i morgen. Og på grunn av kaldere temperaturer og overskyer har vi vært dir det meste inn i dag. En liten tur på lekeplassen for Tuva og meg i duppen til Live, men det blir fort begrenset.

Og i små perioder av gangen er det veldig stas å være storesøster!
Hun vil ha Live på fanget ofte og er veldig forsiktig og kosete med henne. Er veldig obs på å ikke presse henne til kontakt, men Tuva styrer dette selv og er veldig trøstende når Live gråter. Det tar nok noen dager/uker før vi får inn den nye rutinen, men vi er godt igang.
"Hei Live"
Ammingen kom godt i gang allerede fra første dag, så vi feirer termindatoen (som er idag) med et gigantisk melkspreng! Live hadde bare gått ned 180 gram av fødselsvekten, så ei matglad jente har vi fått.
 Hadde kanskje trodd at amming skulle bli mindre smertefullt andre gang, men de første dragene kjennes langt inne i ryggmargen! Heldigvis går det over om ikke så alt for lenge.
Live krever også mye mat på natten og våkner ca hver andre time, så de siste tre nettene har det vært minimalt med søvn. Men øyeblikkene med en mer og mer våken lillesøster overvinner alt, så får heller slappe av når storesøster er i seng i kveld!

Hadde lite besøk på sykehuset, så det blir nok noen koselige uker fremover og jeg gleder meg til å vise fram Live til venner og familie. 
Helt utrolig å kjenne hvor glad man blir i disse små - og det blir ikke annerledes den andre gangen heller! Jeg visste ikke at jeg kunne føle så mye og kjærligheten vokser! Jeg er utrolig stolt av jentene mine og de gjør meg stolt hver eneste dag 

Vil også takke for alle gratulasjoner! Det varmer så utrolig mye å se hvor mange som følger med oss! 
Tusen hjertelig takk




25 kommentarer:

  1. Så fine bilder!! :) Å så koslig å høre om de første dagene. Kos dere masse i tiden fremover!! Håper på å møte dere snart. Klem-i-fleng

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk =)
      Det blir koselig!

      Slett
  2. Kjempefine Bilder. Det med hendene ville jeg skrevet ut og ramme inn <3 Godt å høre at dere har det bra og a du koser deg med prinsessene dine :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Det kommer nok litt nye bilder på veggen etterhvert som lillesøster blir mer våken også :) Er så koselig med søskenkjærlighet også

      Slett
  3. Du har helt to herlige barn Stine, Live er helt utrolig fin!:)
    blir jo nesten babysyk igjenn :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anja :)
      Stolt av de <3

      Slett
  4. Herlig bilde av deg og de skjønne jentene dine:) Bra du har mye melk da, håper smertene avtar kjapt:)
    Kose dere masse med den nyfødte, og stolte storesøsteren:)
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :)
      Ja, har allerede blitt bedre og det var bra! Går jo utover nattesøvn og amming og alt!

      Slett
  5. Utrolig herlig det bildet av dere tre sammen,fine jenter :)
    Moro å høre en oppdatering fra dere,virker som det går veldig fint med dere alle sammen.
    Spennende å se og høre mer fra dere fremover,med to jenter i hus.
    Aktuell lesning for meg vettu :)

    Nyt tiden videre med vesle Live,magisk den første tiden hvor mn skal bli kjent <3
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Linn :)
      Godt å sette seg med bloggen på kveldstid nå jentene sover! Foreløpig veldig rolig hverdag med nyfødt baby, men kommer med oppdateringen litt underveis. For det er jo en liten forandring i hverdagen ja!

      Slett
  6. Åååå. Blir helt rørt ^^, kjenner meg så igjen her! Gratulere så masse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre :) Tusen takk

      Slett
  7. Forresten så nydelig bilde av dere jenter <3

    SvarSlett
  8. Nydelig! Det er så rart å tenke på at du har blitt mamma igjen, har jo lest gravidbloggen din så lenge! :) Men helt fantastisk, er kjempe glad på alle deres vegne :) Kjenner jeg gleder meg ordentlig til vi får en liten bebis igjen, må jo innrømme at det kribler godt i eggstokkene når jeg leser slike koselige innlegg fra alle nybakte mødre!! kos dere masse videre, gleder meg til å lese fler fantastiske innlegg om deg og dine søte små! :)
    klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, synes akkurat jeg startet med bloggen da jeg gikk med Tuva, men i november er det jaggu 4 år siden! Gøy å se tilbake på alt som har skjedd på den tiden. Er virkelig koselig med baby igjen :)

      Slett
  9. Nydelig!! Gratulerer så mye igjen. Vakker familie :)

    SvarSlett
  10. Så herlig! Gratulerer så mye!! :D Gleder meg til å få oppleve det samme om et par måneder. Surrealistisk å tenke på ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Lykke til! Du har mye å glede deg til <3

      Slett
  11. Blir rørt her jeg sitter jeg, nydelig bilde av deg og jentene dine ♥ Kjenner jeg bare gleder meg mer og mer her selv nå til vi får vår lille prinsesse ♥ Nyt dagene og kos deg med den herlige familien din :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Vi koser oss masse :)

      Slett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  13. Så koselig :) Også så herlige bilder , lyser lykke lang vei ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) De to gjør meg så lykkelig <3

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag