21.06.2012

Fødselshistorie: Live

Jeg var så utrolig spent og litt nervøs på fødsel det siste svangerskapet.
Fødselshistorien med Tuva var på ingen måte skremmende for meg, men den gjorde at jeg var veldig spent på hvordan jeg ville takle riene og pressing med andre folk rundt meg. Samtidig var jeg veldig spent på hvordan det startet og hvor lang tid alt ville ta.

Terminen nærmet seg med stormskritt, og det siste trimester raste avgårde! Det var takket være apps til Iphone at jeg hang med hvilken uke jeg var i, og med bare en uke igjen til termin var alt klart til lillesøster - bare hun holdt seg inne til over torsdag, for da var det sommerfest i barnehagen.

Men natt til torsdag våknet jeg med tak i magen rundt kl 00.30.
Jeg kunne jo ikke føde nå, for jeg hadde sagt jeg kunne bake til avsluttningen også, og Tuva skulle ha en siste dag hjemme sammen med meg før lillesøster kom. - Men etter noen timer på sofaen med regelmessige rier var det på tide å vekke den kommende pappaen. Livredd for falsk alarm og fare for lange timer på sykehus ringte vi nedover og fikk beskjed om å komme ned med en gang
Rieteller på telefonen var til god hjelp - i ettertid får jeg vondt av å se på grafen!

Mamma ble ringt og kom på kort tid. Da var det bare å pakke det siste i baggen, før vi satte kursen mot sykehuset. Fikk kravlet meg inn døren og fant en rullestol jeg krøket meg opp i før det ble opp på føden. Vi fikk rom med en gang og hadde allerede 4-5 cm åpning da vi ble innskrevet kl 03.30
Fikk en varm rispose for å legge på magen for å dempe smertene, og oppdaterte facebookstatus og sendte meldinger til venner og familie om at ting var i gang. 

Effektive rier hele perioden og intensiteten økte jevnt. Fikk lystgass og synes det tok det verste av rietoppene når jeg sammenligner med sist fødsel så den tviholdt jeg på i mange timer. Timene gikk så utrolig fort og jeg havnet i min egen lille boble og konsentrerte meg bare om å puste meg igjennom det og jobbe fram mot målet - å få hilse på lillesøster
Lystgass og risposer mot smertene - telefonen på nattbordet for oppdateringer mellom riene

Rundt halv 7 på morgenen gikk vannet og jeg visste at det neste som ventet var pressrier- og jeg gledet meg litt, for jeg husker at det var så godt når jeg fikk "ta igjen" litt da Tuva ble født.
Og da pressriene meldte sin ankomst rundt kl 9 ble det mer slitsomt enn sist. Jeg brukte lengre tid, og det var mer smertefullt enn det jeg husket. Men etter 35 min med pressrier kom lillesøster ut med sine 4015 gram og 51 cm. 

Jeg var så utrolig lettet og glad på samme tid - alle smertene fra riene var borte!
Den ubeskrivelige følelsen når lillesøster ble lagt til brystet mitt, vi var endelig ferdig med et langt svangerskap og vi var i mål! 
Jeg var blitt så heldig å fått to velskapte jenter.
Det går virkelig ikke an å beskrive følelsen i en fødsel og se at en frisk, velskapt liten bylt blir lagt på brystet ditt - et barn som har bodd i magen i så lang tid, som man har blitt så utrolig glad i og godt kjent med gjennom den tiden, men aldri sett som man elsker over alt i verden! Mammafølelsen kom med en gang.
Like mye som første gang - noe jeg trodde var umulig! 

Etter noen timer på fødeavdelingen med mat og litt søvn ble vi fraktet til barselavdelingen og fikk tatt igjen litt søvn. Dagene etter ble godt brukt til å bli kjent med den lille og litt besøk på avdelingen av venner og familie. For ikke å snakke om en utrolig stolt storesøster.

Live 1 dag gammel

Nå er Live blitt to uker og det er så herlig med baby i hus.
Kroppen min har kommet seg fort til hektene igjen og ingen smerter etter fødsel, bare litt ved amming. Håper virkelig det går over snart, for behagelig er det ikke! 
Skal heller ikke stikke under en stol at det er mer slitsomt denne gangen, for det er ikke bare å legge seg ned når behovet er der og Tuva trenger tid og oppmerksomhet samt hun tester utrolig mange grenser og en del søskensjalusi som jeg kommer tilbake til i et senere innlegg. 

Men tilværelsen som tobarnsmamma ville jeg ikke byttet ut for noe i verden!
Familien er fullkommen og vi skal få dette til å gå.

 ♥


14 kommentarer:

  1. Herlig lesning! :) Snart er det min tur til fødsel, kun 7 små uker igjen. Gleder og gruer meg på samme tid, hehe. Men det blir nok fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre :)
      Ingen ting å grue seg til! Selv om jeg kjenner at det er veldig deilig å være ferdig! Helt fantastisk å kjenne kroppen gjennom riene og den enorme lettelsen når babyen er ute!
      Ønsker deg all lykke til <3

      Slett
  2. Blir helt rørt her jeg Stine :)
    Takk for at du delte din historie! Hørtes ut som en fin fødsel :)
    Åh,som jeg ser frem til dette selv om ca 4 uker <3
    Nyyydelig bilde av,ser jo så frisk og lykkelig ut :)
    Og ikke rart,med de to fine jentene du har.
    Stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre <3
      Veldig fornøyd med fødselen, men kjenner det er godt å være i mål! Formen er upåklagelig, så dette har vært som en drøm! Spent neste uke da storesøster også skal være sammen med oss, men det må gå bra :)

      Slett
  3. Tusen takk for du delte det med oss! virket som er greit fødsel :) slik som du beskriver det. Åja det er vondt. godt vondt :) Endelig i mål er en god følelse! men nå savner jeg hele fødselen. vil oppleve det igjen, helst nåå hehe.. savner den lystgassen! den var så god. Ville hatt den hjemme ^^, tihi.. så nydelig bilde av dere. å du så vakker! Nydelig mamma!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig fornøyd med opplevelsen denne gangen :)
      Er glad det er overstått jeg nå, og har lagt to gode fødselsopplevelser bak meg. Positivt overrasket over lystgassen jeg også, den var fin og ha når det stod på som verst. Tusen takk for det :) Ikke alltid man føler seg så fresh etter en fødsel :p

      Slett
  4. Så fin fødselhistorie Stine ! Ser jo ut som du ikke har gjort noe annet på bilde, veldig smashing å se til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Anja :)

      Slett
  5. Kjempe flott fødselshistorie:) Høres ut som en drømmefødsel!
    Ha en fin helg sammen med din fullkomne familie:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var ikke langt unna :P
      Takk for det :) God helg til deg også!

      Slett
  6. Det høres ut som en fin fødselsopplevelse:-)
    Kjekt å lese andre sine erfariger før det er min tur. 3 uker til termin :-0
    Den appen var lur - hva heter den? ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oij, lykke til :)
      Appen heter Contraction. Rosa bakgrunn og sort gravidmage på ikonet :)

      Slett
  7. Blir bare mer og mer fødeklar her av å lese denne flotte fødselshistorien din ♥ Og så fresh du ser ut da, nydelig bilde av dere og kos dere videre ♥

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag