26.06.2012

"En er som en, to er som ti"

Kanskje ikke ille, men hverdagen med to små er nokså mer hektisk enn med en!
Kjæresten er på jobb om dagen, og med to små her hjemme har det blitt en ganske så annerledes hverdag.
De timene man sover på natten er ikke lengre sammenhengende, selv om Live er våken 2 ganger i løpet av natten (ca kl 04/05 og kl 07/08) så blir man ikke så uthvilt som man er vant til.
Tuva starter dagen etter siste amming og da er det full fres til man skal finne sengen igjen

Tuva krever oppmerksomhet og bekreftelse hele tiden og det går bra helt til Live krever litt mat eller kos.(heldigvis ikke hver gang, men spesielt når vi er hjemme alene)  Da kan treåringen bli skikkelig hissig og tester grensene til mor. Alt fra sutring til "farskstreker" blir testet ut og det er tydelig at hun vil vite hvor grensene går når lillesøster er kommet i hus.
Noen ganger kommer "anfallene" ut fra det blå - og det er ikke alltid så lett å forstå hvorfor Tuva reagerer.
Vi snakker mye om den nye hverdagen og at Live skal bo sammen med oss og vokse opp å bli stor - og Tuva kan lære henne å danse når hun klarer å gå. Vi snakker om den store jobben hun har fått, storesøsterjobben, og at det faktisk er greit å synes at det er kjedelig med baby til tider.

For det virker slik at det er mer stas å være storesøster, enn det faktisk er å ha en lillesøster.
Men heldigvis er hun bare god med Live, og vil ha henne i fanget, koser og varsler mammaen for hver lille lyd det kommer fra babyen i lekegrinden på dagtid.

Så vi får bare bite tennene sammen, og gi Tuva bekreftelse på følelsene hun har rundt dette og virkelig kjenne at tålmodigheten blir testet til det ytterste flere ganger om dagen og innstille oss på at det blir flere tusjstreker på bord, armer og klær. Flere utfordrende trilleturer og flaue butikkbesøk med en treåring som RASER og sparker av seg skoene fordi hun ikke kan bli løftet rundt da mor har både handlevogn og barnevogn fra før

Søndag er Tuvas dag da vi skal feire treårsdag og jeg tror virkelig hun kan ha godt av en slik dag!

Hjertene mine

Jaja, tilværelsen som tobarnsmamma er trivelig - slitsomt, men trivelig

17 kommentarer:

  1. Så nydelig bilde!!!! <3
    Flink er du! Jeg gruer meg litt til å få en til, for blir jo en balansegang mellom de to barna. Gi begge to like mye, men jeg er superglad for å ha søsken, så det kommer jo bare noe bra ut av det tilslutt uansett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er de ikke nydelige :P hehe!
      Ikke gru deg, det blir egentlig en veldig naturlig overgang, men litt startproblemer :p Det er verd det!

      Slett
  2. Hei hopp! ;)
    kan vel ikke kalle 7/8 om natten? hehe ;) Da her dagen vår startet for lengst, barn levert i barnehage m.m ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, i grunn ikke :P Det er egentlig morgen til oss i hverdagen også, men i ferien er jeg utrolig dårlig til å legge meg, så det kjennes ut som det fortsatt er natt ;p

      Slett
  3. Er som du sier :) TM testet oss skikkelig hun også. Meen syns nesten det er bedre med to enn en jeg. Men det er jo forskjellig da. Å det vil nok snart bli travlere. :) Er ikke like lett å forstå alt TM reagerer på. TM er veldig flink å snakke men snakker aldri om det hun føler der og da. Men øver vi på. :) Håper det vil gå seg til med Tuva. Noe jeg tror :) MEn er som du sier "kjekkere å være storesøster enn å ha lillesøster ;P"

    Klem Alice

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker tobarnsmamma tilværelsen jeg også og gleder meg til de får god kontakt og kan leke godt sammen. Hver alder har nok sin sjarm og søskensjalusien kan også være spennende å observere, selv om det kan være tussig når det står på!

      Slett
  4. For et nydelig bilde av de små !!!
    Du er kjempe flink!! Sjønner godt at det er tungt, kan rett og slett være grusomt av og til når det står på (mener jeg å huske) Men plutselig vil det være over med testingen for denne gang, Live vil sove hele natten og dere vil bli vant med rollen som tobarns foreldre :)

    Klem fra Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det - det er godt å høre.
      Vi har jo ikke prøvd dette lengre enn tre uker, så vi skal nok finne noe som passer for oss :)

      Slett
  5. Hjertesmeltende bilde <3
    Du er så flink! Høres ut som dere takler dette på den riktige måten,så da går det nok seg til :)
    Live er jo enda veldig fersk,og det samme er storesøsterrollen.
    Testingen er helt naturlig,og tror alle storesøsken føler de "mister sin plass" i starten,uansett alder.
    Stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre!
      Vi er ganske så ferske på dette ja, så har stor tro på at vi skal finne en rutine der alle er fornøyd :) Er bare så glad Tuva tar ut sjalusien på oss, og ikke på lillesøster

      Slett
  6. Er nok slitsomt at hun reagerer med å prøve å få negativ oppmerksomhet, men er ikke lett å måtte dele på den når man har fått all oppmerksomheten i 3 år. Synes dere er flinke til å snakke om det og håndtere det:) Alt er en tilvenningsak, og snart er hun nok vant til den nye livstilen også:)
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, helt klart!
      Jeg prøver å passe på å gi henne oppmerksomhet når hun er flink og ikke når hun prøver på negativ måte :) Men det er ikke alltid like lett skal jeg innrømme. Men vi lærer hver dag og synes samtidig at det er en spennende periode :)

      Slett
  7. Jeg er bare så enig med deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre :)
      Det går seg nok til og utfordringer blir det nok mye av fremover :P Men de blir større for hver dag :)

      Slett
  8. Det er sånn noen ganger her i huset også. Men alt i alt syns jeg at det har gått kjempebra. Ingrid har selvfølgelig testet ut litt grenser, men generelt sett så er hun bare god og snill, og hjelpsom.. Rart egentlig, med tanke på hvor turbo den jenta egebntlig er.. Hehe..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å høre :)
      Spennende å se når dette blir det "vanlige" for oss også, selv om søskensjalusi kan man ha i større eller mindre grad hele livet.

      Slett
  9. Se der har jo du også fått en til, jeg må oppdatere meg litt på bloggene nå som jeg har vært i dvale i ett års tid. Nydelige barn!!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag