31.05.2012

UKE 39




Uke 39
Jenta vår er ibegynnelsen av denne uken 37 uker gammel.
Det er omtrent like langt rundt hodet som det er rundt magen nå. Livmoren tar stadig opp større plass og andre organer må fremdeles vike i morens kropp. Magesekken og blæren kan føles små fordi livmoren presser mot dem.
Lanugohårene er nesten borte, men kan fortsatt være på armer og skuldre etter fødsel. Fosteret beveger seg så mye som det kan, og det kan se rart ut når magen hopper opp og ned hvis babyen hikker.
babyverden.no

I overkant av 1 uke igjen!
Hadde time til jordmor i går og alt så bra ut. Lillesøster ligger fortsatt høyt og hodet er veldig bevegelig.  Hadde fortsatt utslag L3+, så fra i dag startet jeg på penicillinkur i 7 dager.
Tuva fikk også være med på kontroll og det var stor stas! Hun fulgte ivrig med og ville vite alt hva jordmor gjorde og hvorfor! Fortalte ivrig om babyen i magen og at hun snart skulle komme ut. Stolt storesøster allerede, så det blir spennende å se hvordan det blir når lillesøster kommer ut også. Nå er vi snart i mål! - planer for helgen er å pakke fødebaggen - på ordentlig! Snakket om det alt for lenge, men nå er det virkelig på tide.

 TERMIN 10.06.12

♥ UKE: 39+0

♥ IGJEN TIL TERMIN:  10 dager (!!!)

 KJØNN: Jente

♥ NAVN: Live

 UTSTYR/INNKJØP: Kjøpt noen klær i Newbie serien til Kapp Ahl, ellers lite nytt til lillesøster - får kanskje tak i leketeppe i løpet av dagen.

♥ MANGLER AV UTSTYR: Babygym,  vippestol og leketeppe til lekegrind

♥ VEKTØKNING:  + 11 kg

♥ NESTE KONTROLL: Torsdag 7.juni - 3 dager før termin.

 STREKKMERKER: Tror ikke jeg har fått så mange nye, men noen har blitt litt større av de jeg fikk de siste ukene i svangerskapet med Tuva. 

 VANN I KROPPEN: Ligger på 1+. De dagene det er varmt eller jeg går mye kjenner jeg at beina er mer hovne. 

♥ KYNNERE: Blitt mindre plaget med kynnere nå som permisjonen har startet. Er et annet tempo iløpet av dagen så slapper nok av mer. Men kjenner fortsatt at kynnerne kommer når jeg løfter eller styrer for mye. Er ikke så mye som blir gjort etter sengetid til Tuva

♥ MATKICK: Noe frister mer enn noe annet, men hva det er kan variere. Ingen spesielle kick. Svært godt med is da - så kan spise litt mer enn vanlig

 PLAGER: Kjenner tendenser til halsbrann enkelte kvelder, men kurerer med Loveherats. Strekk i magen og stikkinger (sikkert kynnere) spesielt på kveldene. Blir små tak i magen av og til, men det utvikler seg ikke til rier enda iallefall... Tyngre å snu seg i sengen også, men sover fortsatt hele natten og Live er grei med mammaen sin på natten

♥ UTÅLMODIG?: Nei. Selvfølgelig gleder jeg meg til å hilse på Live, men jeg koser meg med magen og vil ikke stresse mot fødsel. Dette er nok siste gangen så får nyte alle spark og bevegelser

♥ HODET FESTET?: Nei, men hun ligger med hode godt ned - noe hun har gjort så å si hele svangerskapet. Men tror nok ikke hun snur seg til seteleie iløpet av de siste dagene. Er visst ikke alltid hodet fester seg hos flergangsfødende heller har jeg hørt. 

♥ AKTIVITET I MAGEN? Hun har tydelig et søvnmønster og responderer når vi søker kontakt med hun. Ikke så mye spark lenger mer bevegelser og kjenner tydelig at hun strekker seg ut der inne. Magen hopper til alle kanter når hun er våken og jeg kjenner i hele mageregionen når hun prøver å strekke seg ut.

♥ BARNEROM: Den første tiden skal hun sove på rom med oss, så får vi evt lage jenterom til jentene våre når Live blir litt større og sover over hele natten

♥ OM FØDSELEN: Fortsatt spent på hvordan det starter. Og hvor fort det går når det faktisk er igang. Gruer meg ikke til selve opplevelsen  - der er jeg mer spent og gleder meg hvordan det oppleves denne gangen. Blir noe "nytt" med sykehusfødsel så det er jeg spent på - for denne gangen skal jeg nekte å bli hjemsendt!

♥ OPPEGÅENDE?:Jadda. Er i permisjon nå, men vi går til og fra barnehagen om dagene og kan leke sammen med Tuva på ettermiddagen med pauser innimellom. Får også på meg sko og sokker selv, men det er en større utfordring enn tidligere.

 SULTEN?: Ikke mer enn vanlig. Kanskje litt mindre også siden magen tar såpass stor plass og magesekken er sikkert som en rosin der inne.

 HØYGRAVID: Ja, og fødeklar!

♥ TUNGT? Ja, det er tungt med den store magen, for ting må gjøres på en annen måte enn man er vant til. Blant annet må jeg passe meg for å ikke brenne magen på kaseroller o.l når jeg lager mat . Må også sitte litt annerledes enn før og bytte stilling ofte.  Merker også at jeg er mer tungpust. Kondisen er langt i fra på topp - puster som en strandet hval bare jeg skal opp en etasje.

Store magen - spent på hvor stor lillesøster er!
Tuva var 3600 g og 49 cm 8 dager på overtid - jeg frykter lillesøster er noen hakk større


26 kommentarer:

  1. lykke til i innspurten! Hodet til Noah ble ikke festet i det hele tatt før han ble født, så det trenger ikke ha noe å si nå når det er nummer to :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :)
      Hver dag blir utrolig spennende for når det faktisk skjer.
      Nei, har også hørt at det ikke alltid festes med nr 2. Skal på siste kontroll om en uke, så vi får se om hun kanskje har ramlet ned til da!

      Slett
  2. Nå er det ikke lenge igjen :) Flotte magen din :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan virkelig skje når som helst :P
      Spenennde!

      Slett
  3. Fine Stine med Live-magen :) På tide å si lykke til nå da,så moro med kun dager igjen. Gleder meg til å lese om fødslen og tiden etterpå med to jenter i hus. Ypperlig lesning for meg som snart skal gjennom det samme :) Stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Linn! Det er helt rart at terminen er neste helg! Oijoij. Vært å handlet inn litt til fødebaggen i dag nå så skal få den ferdig iløpet av få dager. Spent selv på hvordan det går med to små i hus! Og håper jeg får tid til masse blogging og oppdatering :p

      Slett
  4. Fiiine magen din :) Blir spennende å se str forskjell på dem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Veldig, veldig spent også. Drømte i natt at lillesøster var 40 gram tyngre, men tror nok hun er litt større enn det

      Slett
  5. Fine nydelige magen. lykke til med siste innspurt! er alltid spennende å se forskjell på størrelsene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Alice :)
      Håper hun får ca samme vekt som storesøster da, og ikke slik som jeg da jeg ble født (4250 G)

      Slett
  6. Så fiin du er, den nydelige magen <3 Masse lykke til med den siste innspurten :D

    SvarSlett
  7. Svar
    1. Tusen takk for det :)

      Slett
  8. Så spennende.. tenk, bare ti små dager igjen... Ååå.. Spennende dette..

    SvarSlett
  9. Lykke til med innspurten :) Jeg har termin 2 dager etter deg, begynner å bli klar for å få prinsessa ut! hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så spennende:) Lykke til med innspurten du også :)

      Slett
  10. Herlighet så fort det går! Tenker på deg HVER dag nå, og gleder meg på deres vegne! :) Lykke-lykke til med den siste tida :) Plutselig er lille Live her, og daaa kankje Iver kommer og hilser på i løpet av sommeren , når ting har roet seg litt rundt dere ;) Kos, kos og klem! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er villt!
      Takk for det, det er så utrolig spennende! Vi blir mye hjemme vi, så det er bare å ta seg en tur :) Det er koselig det!

      Slett
  11. Hei Stine,
    Tusen takk for koselig hilsen på bloggen min!
    Ser du venter nummer to straks, spennnende! Lykke til<3
    Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :)

      Slett
  12. Så fin babymage :) Masse lykke til med siste innspurt, og ikke minst fødsel :)
    Følger spent med hver dag om det har skjedd noe, det kan jo skje hvor tid som helst nå :)
    Er en smule misunnelig på deg som er så nærme fødsel alså :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) jeg skal prøve å oppdatere dere her inne når ting er på gang :) går å kjenner etter tegn hver dag og veldig spent, men håper hun venter en liten uke til :)

      Slett
  13. Masse lykke til med innspurten!Fine magen:)

    Ønsker deg en finfin start på junimåneden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :) skal nyte de siste dagene som gravid :)

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag