10.05.2012

Uke 36


Uke 36
Jenta vår er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammel. Morkaken som lenge har vært tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt. Fordøyelses- og tarmststemet er fremdeles relativt umodent og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget ca 15 % av fosterets vekt, og det vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlagret. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.
Hun veier ca 2700g og strekker seg hele 44 cm
babyverden.no

Enda en uke er forbi og man kan telle dager ned mot den magiske termindatoen.
At dette svangerskapet har gått fort har jeg nevnt hver uke, men jeg blir fortsatt like forvirret. De siste dagene har jeg fått tak i magen som går over like fort som de kommer. De kommer når jeg minst aner det og de kan komme både når jeg er ute å går, eller jeg kan stå helt stille på jobben. Det kan være så stikkende intenst at jeg utbryter "eeh" så kanskje det er noe modning på gang?
Med Tuva merket jeg ingenting før overtidskontroll på sykehuset med "stripping" og etterfølgende rier, så dette er helt nytt for meg. Noen som har opplevd noe liknende?

Vi er forbered på at lillesøster kan komme for sengen  er oppreid og madrassen er på plass i lekegrinden.
Tirsdag fikk vi ryddet boden og sortert det som står der inne, så nå gjennstår bare noen småkjøp og en liten rundvask av hjemmet før jeg vil si meg klar.
Man må bare ta ting etter tempoet som kroppen tillater.  Enkelte perioder føler jeg at jeg kan springe maraton og har så mye energi og krefter som jeg føler jeg ikke klarer å bruke opp, mens i minuttet etterpå er det slitsomt å komme seg opp fra sofaen eller gå til kjøkkenet. Fortsatt for dårlig til å ta meg pauser, men blir så rastløs av å sitte i sofaen og se på ting jeg kunne gjort klart!
4 vakter igjen på jobb nå, så er det permisjon fra neste fredag! - Det skal bli utrolig godt!

Og i dag er det akkurat en mnd igjen av dette svangerskapet
TREKKER EN VINNER AV MIN GIVEAWAY I KVELD!


16 kommentarer:

  1. Så utrolig flott mage! :D
    Blir sikkert godt å gå ut i permisjon. Husker den siste uka selv, den var lang.. :P Hva jobber du med? :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det! Gleder meg veldig til å kunne sette av hele dager til babyplanlegging og ordning i hjemmet.
    Jeg er utdannet hjelpepleier og har fast jobb hver tredje helg på et sykehjem, men har vært sykmeldt halve svangerskapet. Så jobber jeg hverdagene på en helsekost som min mor driver - utrolig spennende :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gled deg, det er kjempekoselig! Jeg syns dagene ble litt lange, men det er litt fordi jeg ikke kan være så veldig aktiv før kroppen sier fra. Begynner å bli tung nå, og det er ikke bare bare å klatre på stoler og vaske ned.. (Heldigvis ferdig med det!) :D

      Slett
    2. Ja, det er det! Sist var jeg sykmeldt 2-3 uker før permisjonen så hadde bare magen og forberedelsene. Det blir nok litt mer travelt denne gangen, men samtidig har jeg mye fra sist gang.

      Slett
  3. Oj oj,rett rundt hjørnet nå ;)
    Så flink og heldig du er som har fungert i den ene jobben sååå lenge :)
    Ser at magen din har vokst mye i det siste :) FIIIIN!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt villt å tenke på! Og litt vedmodig siden det er siste gangen.. Har vært heldig som har kunne jobbet så lenge ja - kanskje noen fordeler med å ha mamma som sjef :P hehe.

      Slett
  4. Så flott du er, nydelig gravid mage :)
    Er nok kynnere du har, jeg hadde det fra uke 23 med snuppa og jeg var sikker på at det skulle skje noe støtt og stadig men hun kom dagen etter termin :)

    Takk for fin kommentar hos meg :)

    Ha en fin dag :)

    Klem fra Camilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :) Man føler seg som en strandet hval, men synes alltid at gravidmage på alle andre er så fint :)
      Kan godt være kynnere ja! Har hatt det en del tidligere i svangerskapet, bare at de har endret seg litt den siste tiden. Spent på når fødselen finner sted :) Kan godt komme til termin men helst ikke før :P Sist gikk jeg 8 dager over

      Slett
  5. åå ikke lenge siden jeg var 36 uker på vei.. Bahh STORT SAVN! så fin mage du har <3 Håper jeg får bli gravid en gang til en gang.

    Slet også med kynner, var litt inn og ut av sykehuset. for kynner kan faktisk være litt vondt også..

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, nå er det like før :D Innen 5 uker så er hun nok her :D Det er helt rart å tenke på! Kommer til å savne magen ganske fort jeg også tror jeg, men livet går videre :P hehe

      Ja, om det er kynnere jeg har så er de vonde ja. Men heldigvis går det fort over. Positivt at det gjør seg klart iallefall så kanskje hun kommer til termin denne gangen :)

      Slett
  6. Utrolig flott mage!

    Hvordan kan du vite at dette er siste gang?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Det holder med to barn for min del synes jeg :) Skal ha tid og tolmodighet til de også, og akkurat nå i toårstrassen så kjennes det ut som to er mer enn nok :p

      Slett
  7. Skjønner - har det likedan her og :) To er akkurat passe!

    Kos deg videre med magen før hun plutselig er her :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kjennes sånn ut ja :P
      Det skal jeg gjøre :) Jeg lover hehe

      Slett
  8. Svar
    1. Tusen takk :) SÅ koselig å høre

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag