16.04.2012

Hjemmefødsel igjen?


Ny jordmortime er gjennomført og det er få igjen!
Alt så bra ut med lillesøster Live, og hun ligger fortsatt veldig høyt i magen og tar større plass enn det storesøster Tuva gjorde på samme tidspunkt for 3 år siden.
Alle målinger var slik det skulle være og hun vokser ekstremt godt til å være SUA baby. Ligger faktisk over gjennomsnittet, så mulig hun blir større enn det storesøsteren var ved fødsel også - jeg er iallefall veldig spent på fødselsvekt.

Tanker rundt fødsel har begynt å melde seg, men jeg gruer meg ikke så veldig denne gangen heller.
Jeg er mer spent!
For dere som er nye lesere på bloggen så ble Tuva født hjemme på badet 8 dager etter termin,  da vi ble sendt hjem fra sykehuset midt på natten. Håper selve fødselen går like fort denne gangen, men at vi er på sykehus og har litt tryggere rammer rundt oss.
Også spent på hvordan det starter, og om jeg må gå over denne gangen også! 
Det er mange tanker rundt fødsel som sagt, men ingen skremmende og det er faktisk noe jeg gleder meg til å oppleve en gang til!

Hvordan er det med dere andregangsmødre?
Hvordan fødte dere i forhold til terminen på barna og var hendelsesforløpet nogen lunde likt på barna?

Det er så mye jeg vil ha svar på, men som ingen kan gi meg.
Man må vell bare smøre seg med tålmodighet og se når den tid kommer


22 kommentarer:

  1. Skjønner godt du er spent å håper å være på sykehuset! Med Maya brukte jeg 6timer og med Max tok det 2timer og 10min. Rakk akkurat å komme på sykehuset å han blei født på undersøkelsesrommet. Så jeg har sagt at blir det ett 3 barn en gang (som ikke kommer til å skje) vil jeg planlegge hjemmefødsel:)

    SvarSlett
  2. OIJ!
    Selve riene tok litt tid her. 2 cm i over 12 timer, men derifra tok det tre timer så var hun ute :P

    SvarSlett
  3. Førstemann brukt æ 4,5 tima på og det ble klassifisert som en styrtfødsel siden han ble født i seteleie. Den latente fasen brukt æ vel 12 tima på. Med andremann gikk det ulovlig fort, ble ambulanse til sykehuset og hadd jo fått advarsel om at d kom t å gå fort den gangen her også, brukt 50 minutter på han :p 2 pressrier. Så han hadd det travelt :p

    SvarSlett
  4. Live - det var et nydelig navn!! :)

    Så bra du ikke gruer deg til ny fødsel. Eg au er mest spent på fødselen, og veldig spent på åssen den begynner :)

    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  5. Så fint at dere vil dele deres erfaringer! Veldig spent på starten her også, og når det skjer?
    Mange tanker og spørsmål rundt dette, men ingen svar å hente før man står opp i det... Det er en spennende tid

    SvarSlett
  6. Blir veldig spennende å se hvordan denne føsselen blir:) Håper du i det minste kommer deg til sykehuset!
    Min fødsel tok 51 timer, så den kan trygt gå litt fortere neste gang;)
    klem

    SvarSlett
  7. Ja, jeg kommer med oppdateringer når den tiden er forbi :)
    Huff, 51 timer ja! Fra første tegn på fødsel (rier) til jenta var ute tok det ca 15 timer her, men selve fødselen tok 2-3 timer

    SvarSlett
  8. Mine 2 barn er det nesten 14 år i mellom, så blir jo regnet som "førstegangsfødene" begge gangene. Og de har vært ganske like også.

    Nr. 1 kom 6 dager før termin, varte ca. 14 timer fra første rie, ble født kl 0740 på morgenen:)

    Nr. 2 kom 1 dag før termin, varte ca. 14 timer fra første rie, ble født kl 0712 om morgenen.

    Begge fødslene begynte med rier, og vannet ble tatt på sykehuset. Forskjellene var at ved nr. 1 ble jeg klippet og sydd, ved nr. 2 slapp jeg det. Og ved nr. 2 gikk slimproppen 1 time før riene begynte. Ellers var riene og smertene mye verre ved nr. 2.

    SvarSlett
  9. Jeg har to barn. Nov03 og jan11.
    Ble satt i gang 2 uker før på begge, men med forskjellig måte. Modningsgel første gangen, og tabletter andre gangen.
    Fra jeg fikk gelen, tok det nesten 13 timer. Men fikk virkning av gelen ganske rask, hadde rier etter 3 timer, og vannet gikk etter 5 timer.
    Etter tabletten fikk jeg ingen virkning, og ettersom det var natta ga de ikke ny før om morgenen. Men etter den første om morgenen fikk jeg virkning veldig raskt, og ble flyttet inn på fødestue 4-5 timer etter tabletten. Her ble derimot vannet tatt av jordmor et stykke ut i fødselen, og smertene var annerledes enn ved første fødsel. Denne gangen tok det 11 timer fra den modningstabletten om morgenen.
    Så lengden har vært omtrent lik, men ellers var det to totalt ulike fødsler .. :p

    Har dog hørt at det kan gå fortere neste gang. Og svigerinna mi som fødte ganske raskt nå sist, fikk beskjed fra sykehuset om å komme inn med EN GANG hun kjente noe - om hun skulle ha fler barn. Sist så begynte hun å kjenne noe tidlig kvelden, og fikk ordnet med barnevakt i 21-21:30 tiden. En time senere omtrent reiste de inn på føden, og hadde vel knapt kommet seg inn på fødestua før gutten var ute.

    Viktigste for deg, er vel bare å dra inn så snart du føler at du trenger det. Og om de vil sende deg hjem, gi klar beskjed om at det akter du IKKE å gjøre! ;) Lykke til!

    SvarSlett
  10. Tusen takk dere!
    Er så utrolig flott å høre andres historier. Selv om man ikke blir klokere på sin egen fødsel er det greit å høre andre erfaringer.

    SvarSlett
  11. oi spennende. Gikk 12 timer sist. Gruer meg fælt til fødsel.

    SvarSlett
  12. Her er link til fødselshistorien for spesielt interesserte: http://stinelervik.blogspot.com/p/fdselshistorien.html

    SvarSlett
  13. Du ser fantastisk ut med den nydelige magen din =) Og jeg ønsker deg alt godt i tiden fremover og med den forestående fødselen =)

    Jeg som du kanskje husker gikk over med førstemann (Ble da satt i gang 9 dager over) Og ente i k.s.
    Nr 2 starta av seg selv på dagen 40 uker og det hele gikk kjapt og greit, men ente på samme måte som nr 1 (Men det er bekkenet mitt sin feil) Men selve fødslene da veldig like. Bare at den andre starta av seg selv til tiden.. (Selv om jeg sånn sett gikk over i følge min egen termin)
    Man kan aldri vite, men du får lytte din kropp og høre på hva den forteller deg. Så går alt så bra. Du har jo jo fått oppleve hvordan det kan gå, og du vet også at du klarte det helt fint. =)

    Lykk til.

    SvarSlett
  14. Fødselshistorier er alltid like rørende å lese og jeg sitter bestandig igjen med en god følelse inni meg, men det er noen fødselshistorier som utmerker seg og din er helt klart en av dem :)

    Det er godt at du ikke har latt deg skremme av å måtte føde på egenhånd, fødsel skal jo tross alt være en god opplevelse som du sier. Men ser at det kan være kjekt å være på sykehus, og jeg tviler på at jordmødrene vil være like raske med å sende deg hjem igjen denne gangen.

    Nå har jeg ingen erfaring med andregang, men har hørt at det er ikke unormalt at førstegangsfødene går over tiden, men at det ikke skjer med neste. Men moren min gikk 3 uker (!!) over med meg og jeg var nummer 2 så det er vel ingen fasit.

    Uansett lykke til. Uansett hvordan det ender vil det bli flott :)

    SvarSlett
  15. Tusen takk for så mange gode tilbakemeldinger! Er så gøy å høre andres erfaring!

    SvarSlett
  16. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  17. Wow! Jeg er ganske så fersk leser av bloggen din.
    Så din veeldig spesielle fødselhistorie hadde ikke jeg fått med meg før.
    Det var litt av en historie..

    Oi Oi det må ha vært litt av en opplevelse altå..
    Du er tøff.

    Forstår godt at du er spent nå :)

    SvarSlett
  18. Hehe, det endte heldigvis godt, og har veldig lyst til å ta imot barnet mitt denne gangen også, men vil ha fagfolk i ryggen. Ikke sitte alene på badet :)
    Så denne gangen skal jeg på sykehus med en gang jeg kjenner noe :)

    SvarSlett
  19. Alle faser gikk fortere med nr 2:)

    SvarSlett
  20. Kort fortalt,
    Fødselen med nr 1 ble jeg satt i gang to uker på overtid og når ting først begynte å skje gikk det kjempefort.
    Fødselen med nr 2 startet av seg selv en uke på overtid og gikk, om mulig, enda fortere.
    Lykke lykke til, søte du'

    SvarSlett
  21. Med Storebror var det 21 timer aktiv fødsel på sykehuset og da hadde det holdt på noen timer hjemme allerede.

    Me lillesøster tok det 10 timer fra jeg kjente det til hun var ute. Det skal nevnes at jeg var tidlig på sykehuset med Lillesøster pga komplikasjonene under første fødsel for at de kunne observere det hele, men det gikk veldig fint :)

    SvarSlett
  22. De er født på merket uke 40 begge to :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag