11.04.2012

Baby i magen med "SUA"

På den ordinære ultralyden i uke 18 ble det oppdaget at babyen i magen kanskje hadde SUA (Single Umbilical Artery)  

Normalt sett skal det være tre blodårer i navlestrengen. 2 som fører næring og oksygen inn til babyen og en som fører avfallsstoffer ut til mor igjen. Men ved SUA betyr at den får næring bare fra èn arterie.  Dette kan i noen tilfeller gi misdannelser tidlig i svangerskapet hvis babyen ikke får nok næring, eller blir født med lav fødselsvekt hvis den mottar for lite næring i slutten på svangerskapet.

Den ordinære ultralyden viste ingen tegn til misdannelser i verken hjerne, hjerte, nyrer, mage eller ryggrad så sjansen for skjulte feil er like stor som hos "normale" fostre. 2/3 av alle SUA babyer blir født uten noen feil i det hele tatt har jeg lest, uten at jeg har noen sikre kilder på akkurat dette.

Det er som regel helt ufarlig med en slik "diagnose" for den ene arterien som er der vil vokse for å kompensere for den som er borte, men det er greit med oppfølging uansett.

Så på fredag skal vi på ny oppfølgingstime på sykehuset for å se an vekst til den lille i magen.
Deler noen bilder av de forskjellige fasene så langt i svangerskapet

Det ble tatt noen graviditetstester i starten på svangerskapet for å få det bekreftet at vi skulle bli en familie på fire. Hadde det vært opp til mannen i huset hadde jeg måttet testet daglig.


Tidlig ultralyd i uke 11 - ingen tegn til SUA eller misdannelser

Magen vokser i rekordfart og det går opp for oss at lillesøster har flyttet inn i magehuset


Ordinær ultralyd uke 19 - lillesøster
Noen av dere som har hatt baby med SUA?
Eller andre erfaringer med dette

16 kommentarer:

  1. Hei.
    Jeg har selv gått igjenom et svangerskap der lille gutt manglet en arterie(sua). Ble en del vekstkontroller, der det viste seg at han var veldig liten. De valgte å sette meg i gang en dag over terminen og da lille gutt ble født bare begynte jeg å le for den pjokken der var jo ikke liten;-) han veide 3500 og var 50 lang. Helt perfekt;-) jordmor fortalte meg at de opplevde det en del ganger, men ofte så fant de det ikke ut før babyen var født. Gutten min er nå 18 mnd, frisk og fin. Lykke til og det er fint du blir fulgt opp;-) vera

    SvarSlett
  2. Dette har jeg faktisk aldri hørt om før. Godt du får oppfølging så du kan føle deg tryggere :) Så fin mage du har ^^,

    SvarSlett
  3. Jøsses,aldri hørt om dette en gang.
    Lærer stadig no nytt!
    Godt du får ekstra oppfølging :)
    Håper du føler deg trygg på at dette skal gå heeelt fint,for det tror nemlig jeg :)
    Klem

    SvarSlett
  4. Jeg har heller ikke hørt om SUA. Men håper lillesøster kommer ut 100% frisk:) Godt dere får tett oppfølging!
    klem

    SvarSlett
  5. Godt å høre at alt gikk bra!
    Er igrunn veldig avslappet rundt det hele, og setter pris på den oppfølgingen man får. Blir spennende å se om lillesøster vokser som hun skal. Med tanke på magestørrelsen ser det iallefall slik ut :)

    SvarSlett
  6. Aldri hørt om dette jeg heller, men godt du får god oppfølging og krysser fingrene for at det skal gå bra. Stor klem ♥

    SvarSlett
  7. Hei! :) jeg har ikke opplevd SUA, men sentralisering i navlesnoren hos tvilling2. De ble forløste i 34+5, og minstemann var 1810g. Vi var en uke på sykehuset der minsten lå med sonde i 4 dager. Håper på det beste, og at lillegullet ditt har det godt. Det er kjempegodt å høre at de i det minste ikke har avdekket noen misdannelser hos lille, og at svangerskapet forløper seg bra. Lykke til med videre kontroller! :) Det går kjempefint, og helsepersonellet tar heldigvis godt vare på oss som venter eller har fått våre nye små verdensborgere.

    SvarSlett
  8. Hei <3
    Når jeg var gravid med Adrian sjekket jeg jo opp alle mulige tilfeller av noe galt, men de fleste historiene jeg leste ang. dette, endte det bare med litt "lettere" babyer ved fødsel eller folk som ikke så noe forskjell. Krysser fingrene for at alt er bra. Stor klem

    SvarSlett
  9. Ja, det blir spennende å se hvordan utviklingen blir! Skal oppdatere på fredag etter ultralyden

    SvarSlett
  10. Har ikke hatt det selv, men mener det var det en veninne av meg hadde.
    de fant det ikke ut før han ble født, å da var han ganske liten. mener han var rett over 2 kg. men alt gikk helt fint :)

    SvarSlett
  11. Hadde aldri hørt om det tidligere jeg heller, og fant ikke så mye på nett.

    SvarSlett
  12. Hei, fint å lese om noen som har det samme som meg. Er 21 uker på vei med en liten gutt og har fått påvist SUA, de kunne ikke se at det var noe galt med lillegutt så her blir det også kun vekstkontroller. Blir å følge bloggen din for å se hvordan det går med deg, lykke til med jenta i magen;)

    SvarSlett
  13. Hei har også fått fremmvist at jenta mi også har sua.skal på kontroll neste uke igjen men er egentlig veldig redd.håper bare alt er fint med gullet mitt

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei kjære du! Kjenner igjen de følelsene der og heldigvis er det en stor sansynlighet for at barnet er helt frisk ved fødsel. Vi fikk ei jente på 4015g 3 dager før termin, så hun hadde fått nok næring. Heldigvis er det som regel slik at den ene blodåren utvider seg i navlestrengen for å kompensere mot den som mangler.

      Lykke, lykke til så håper jeg at du klarer å nyte svangerskapet selv med SUA.
      Stor klem til deg og god helg

      Stine

      Slett
  14. Jeg fikk også påvist SUA på min lille (store) jente som ble født i april 2012 og fikk beskjed om at hun sannsynligvis kom til å bli født veldig liten, men ehm nei, hun var nesten 4 kg og alt i den skjønneste orden :D

    SvarSlett
  15. Har nettopp fått påvist sua på min gutt er 20 uker
    Men de fant og to flekker på hjertet disse to sammen kunne tyde på mulig kromoson feil .er veldig nrrvøs å spent på hva som skjer v fødsel .

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag