15.01.2013

Hjemmelaget sushi

Fått en del spørsmål om hjemmelaget sushi.
Vi prøvde det for første gang hjemme i mars i fjor og laget det noen ganger siden. Faktisk var det ikke så vanskelig som jeg trodde og derfor velger jeg å reposte dette innlegget slik at dere kan se hvordan jeg laget mine maki-ruller

"I dag har jeg prøvd meg på hjemmelaget sushi!
Det var virkelig ikke så skremmende som det høres ut som, og med litt surfing på Internett fant jeg gode beskrivelser og tips til hva man kunne lage. Personlig er jeg mest glad i Maki-ruller, så valget falt på det.
Nori, sushiris, risedikk, bambusmatte og wasabi - innkjøpt på nærbutikken
 
Det lureste er å starte med risen i god tid før man skal lage rullene. Den skal som regel stå i vann i ca 20 min før den kokes og avkjøles før den skal i Noriplatene. Bruksanvisning følger med på pakken. Jeg brukte ca 250 g sushiris
4 dl vann
2 ss risedikk
2 ss sukker

Som fyll kuttet jeg opp scampi, laks, agurk, avokado og mango, men bare fantasien setter grenser for hva man kan fylle makirullene med.

Legg noriflakene med den grove siden ned på bambusmatten.
 Legg så et tynt lag med ris over og fyll med det du vil.
 Her er mine forslag:
Laks, avokado og philadelphiaost
Fritert tempura scampi, agurk og mango
Rull så noriplatene stramt ved hjelp av bambusmatten og fest med ris i enden. Legg deretter hele rullen på et fat og sett kjølig til alle er ferdige eller det er klart for servering.
Når man skal dele opp rullen kan jeg anbefale å bruke en våt, skarp kniv og del på midten hver gang til man har 8 makiruller
Laksemaki
Scampi

Det ferdige resultatet
 Jeg serverte makirullene med syltet ingefær, wasabi, soyasaus og chillimajones.
Velbekomme"

GOSH - nå fikk jeg lyst på sushi!
GodFisk.no har også noen gøyale videoer som florerer på Internett i disse dager

//Sponset innhold

17 kommentarer:

  1. HERLIG!! Jeg har så innmari lyst til å lære meg og lage Sushi. Det er noe av det beste jeg vet og kan ikke tenke meg no bedre måltid å invitere venner over på.

    Har hørt man burde ha riskoker for å få risen bra nok. Brukte du det? Og er ingrediensene dyre? Hvor kjøpes bambusmatten?

    SvarSlett
  2. Jeg kokte ris i en kaserolle uten problemer. Står anvisning på pakken også. La i bløtt risen i 20-30 min, før jeg tømte av det gamle vannet, tilsatte 4 dl rent vann og kokte i ca 20 min. Da var alt vannet trekt inn og jeg la risen over i en annen bolle og tilsatte riseddik og sukker. Husker ikke akkurat hvor mye jeg betalte for ingrediensene jeg, men det holder til flere måltider. Jeg kjøpte alt på Rema 1000 - bambusmatten også :) Lykke til :) Synes ikke det var så vanskelig som jeg hadde trodd.

    SvarSlett
  3. Må vel lære meg å lage det selv jeg også, bare Rema 1000 som selger sushi her - og den er ganske kjedelig! Det du lagde så kjempegodt ut! Ååh, savner Sushibar nå gitt! :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk! Gjett om jeg skal på Rema og handle inn i morgen?! Gleder meg :)

    SvarSlett
  5. Åååååå.. Namme.... Nå ble jeg faktisk sulten, selv med magen full av festmat..

    SvarSlett
  6. Hehe, lykke til :)
    Ble igjen noen biter jeg skal ha med meg som lunch i morgen :) Om de ikke forsvinner i kveld da... Det kan virkelig anbefales. Et lite tips til; jeg brukte for mye ris i de føste rullene jeg laget, så bitene ble veldig store. Neste gang vil jeg ikke fylle de SÅ mye...

    Og ha våte hender er lurt når man skal fordele risen utover, slik at den ikke blir så klissete på fingrene :)

    SvarSlett
  7. wow, kult at du lager din egen sushi da:) Jeg har ikke smakt sushi enda, men kommer vel en dag for det og:)
    klem

    SvarSlett
  8. Så spennende! Jeg lagde sushi en gang med et sånt kit fra coop mega sin frysedisk(?) engang for noen år siden. Det så ikke så godt ut som dine gjorde for å si det sånn:p Men nå ble jeg veldig inspirert til å prøve slik du har gjort det:)

    Håper du får en fin uke, Stine♥

    SvarSlett
  9. Får vann i munnen bare av å lese dette her! vi er nemlig super sushi fans både samboeren min og meg. og så fort vi får en mulighet lager vi sushi. av og til møtes vi hjemme hos svigermor. da er vi 7 stk om å lage sushi. og lager da alle slags typer maki, og nigiri. for et par uker siden reiste samboeren min og jeg på sushibar. der var det også laget med innbakt kylling, det anbefales!!! :D flotte bilder ! og genial måte å skjære opp laksen på :)

    SvarSlett
  10. Så koselig å høre at innlegget falt i smak ;)
    Kommer til å prøve dette flere ganger! Fin fingermat og nydelige smaker! Tilogmed 2 åringen liker det!

    SvarSlett
  11. NAM det så godt ut. Kunne tenkt meg å smakt på det ^^,

    SvarSlett
  12. Det så godt ut! Jeg prøvde meg på sushi for en stund siden jeg også, det ble faktisk ganske vellykket. Mamma lager ofte sushi, så inntil videre foretrekker jeg hennes fremfor min egen,, for hun er virkelig dreven. :)

    SvarSlett
  13. Nam! Det såg skikkelig (!) godt ut! Det høres og ser så enkelt ut også, tror nesten vi må prøve vi og!

    SvarSlett
  14. Nesten flaut å innrømme at jeg aldri har smakt sushi før. Men dette så virkelig fristende ut:)

    SvarSlett
  15. lagde du chillimajoesen selv?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja :) Blandet sammen majones og chillipaste om jeg ikke husker feil :) Kan også blande majones og sweetchilisaus har jeg hørt :) Lykke til

      Slett
  16. Its not my first time to visit this web page, i am browsing this web page dailly
    and get fastidious facts from here all the time.


    Here is my website :: kids table and chairs set practicality

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag