15.06.2011

Arilds Maiskrem

Her i Trondheim har vi to fantastiske restaurater som heter Graffi!
Himmelsk mat og de har en helt utrolig god maiskrem som følger med hovedrettene! 
Om du noen gang skal til Trondheim er det et must å prøve maten der.
Her har maiskemmet blitt et fast inventar til middager og med litt miksing og triksing har vi (kjæresten) funnet en tilnermet lik oppskrift - og den deler jeg med dere:

2 - 4 pers!
  • 2 ferske maiskolber (kan også bruke hermetikk - både korn og kolber)
  • 1 boks matfløte
  • Salt og pepper
Kok maiskolbene i ca 10 min i godt saltet vann
Skjær av maiskornene og legg de tilbake i kaserollen og hell over fløte til maisen nesten dekkes, gi det et oppkok og hell over i blender/kjøkkenmaskin.


Hell tilbake i kaserollen og smak til med salt og pepper!
Nydelig både til grillmat, kylling, pølser, laks biff - generelt alle retter man kan bruke mais

20 kommentarer:

  1. Åååå dette så godt ut! :) Må man bruke ferske maiskolber, eller kan man bruke hermetiske maiskorn? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Man kan bruke både hermetiske korn og kolber, men personlig synes jeg ferske kolber gir best smak!

      Slett
  2. Da får jeg prøve meg frem! :) Takk for tips! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Håper den faller i smak

      Slett
  3. Oj,nam det hørtes fryktelig godt ut Stine :)
    Skal absolutt prøves til grillmaten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra å høre Linn!
      Den har blitt fast inventar på middagsbordet her ved mange retter allerede!

      Slett
  4. oi det må prøves! Så jo super godt ut :D

    SvarSlett
  5. Mmm.. Det skal helt klart prøves! Takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :) Håper den faller i smak

      Slett
  6. Jeg skulle lage denne, men endte opp med en egen vri :) Jeg kokte 3 maiskolber i 15 minutter, så tok jeg maiskornene av kolbene. Etter det helte jeg over 1 boks fløte, og lot det koke opp. Deretter miksa jeg blandingen i en blender, men jeg følte den ble for "løs". Da tok jeg oppi 3 bokser mais (1 etter 1 såklart) for å få en fastere konsistens. Etter jeg hadde miksa det i blenderen, smakte jeg til med salt og pepper, og den ble helt nydelig! Men nå har jeg mais resten av uka sikkert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre :) Pleier ofte å koke den etter blenderen for da får den en mer kremete konsistens synes jeg:)

      Kos deg med mais!

      Slett
  7. Hilsen Kristian forresten! :)

    P.S. Vet dette er et gammelt innlegg, men det ble bare så nydelig! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen problemer! Det er absolutt aktuelt fortsatt!

      Slett
  8. Hei, jeg brukte oppskriften i går da jeg lagde min egen graffi-grillfest hjemme! :-)
    Nydelig! Tusen takk for oppskrift ! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. så hyggelig å høre :)

      Slett
  9. tilsett litt kokte poteter og erstatt fløten med ekte smør så skal du se :)

    SvarSlett
  10. tilsett litt kokte poteter og erstatt fløten med ekte smør så skal du se :)

    SvarSlett
  11. Wow! Fantastisk! Tanken på graffi sin maiskrem får tennene til å løpe i vann (er det ikke det man sier). Skal definitivt prøve denne oppskriften til helga, så blir det kanskje litt penger å spare på færre graffi besøk :-D TAKK!

    SvarSlett
  12. Perfekt! ����

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag