10.06.2011

Dialekter

Dialekter og sleng kan i mange sammenhenger være veldig morsomt.
Vi har ofte en forestilling på hvordan folkeslaget er i de forskjellige delene av landet og i Truls Svendsen programmen "Svendsen om Hansen og Jensen" fikk vi bekreftet og avkreftet mange av disse mytene.
Trøndere har nok ikke det beste ryktet på seg med skinnvest, trønderbart og mokasiner.

I Stavanger fikk vi høre en ganske så gøyal historie.
En fyr hadde vært på byen i Trondheim for første gang og var kanskje litt for innpåsliten så en dame sa "Ha dæ vækk dett spøkels, æ p**e itj får småpæng!"
Så det var inntrykket han hadde fått fra trønderhovedstaden =)
Vil tro det er flere slike som ligger rundt, og dette med dialekter og væremåte på forskjellige steder i Norge kan være ganske så spennende


Hva forbinner dere med Trondheim og Trøndelag?

3 kommentarer:

  1. Jeg fikk: Du fikk 9 rette av 12 mulige. Du sklir rætt innj i miljøet.

    Woho! ;) trondheim <3

    SvarSlett
  2. Haha,det uttrykket fløy vi rundt å sa da vi var fjortisser husker jeg ;)
    Hører det stadig enda!

    Hm,jeg tenker DDE,brennevin,bart,skinnvest og hele den pakka :)
    Meeen,aldri vært i Trøndelag før.

    SvarSlett
  3. Det var et kjempe bra program, og lo hjertelig over mine med sørlenninger.

    Når jeg tenker Tr.heim tenker jeg Nidaros og at dem sier sjø i alle setninger.. hehe

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag