12.04.2011

Laget et sunnere alternativ til kaker og muffins!


Til helgen drar vi til Hitra på påskeferie, og har i den anledning laget litt snillere varianter til alle kakene og godteriet som kommer. 
Disse er også bra i forhold til Tuvas intoleranse og et sunnere alternativ for alle andre som vil spise litt sunnere i påska også
MUFFINS
1 1/4 dl sukrin
75 g smør
3 egg
1/2 vaniljestang
100 g philadelphiaost
1 1/2 ts bakepulver
1/4 dl fiberhusk
3/4 dl mandelmel
Blåbær eller bringebær

Rør smor og sukrin til det blir porøst.
Tilsett eggene og visp
Bland i vanilje og philadelphiaost
Rør deretter alle de tørre ingrediensene, tilsett bærene og rør forsiktig
Hell i former
Stekes pa 200 grader i 30 min

Vær obs! for jeg synes de ble litt for brent i bunnen.

KOKOSKAKE
1 dl sukrin
2 egg
125 g smør
1 1/2 dl kokos
1 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
1/2 vaniljestang

Sett ovnen pa 150 grader
Visp egg og sukrin til det blir porøst
Smelt smøret pa lav varme - hell i og bland godt
Bland i alle tørre ingrediensene
Hell i en smur langpanne (25x23 cm)
Stekes midt i ovnen i ca 30 min
Skjær i stykker når den har kjølnet


  • Sukrin - 100% naturlig søtningsmiddel og kalorifritt produkt. Godt for diabetikere og folk som ikke ønsker å få noen økning av blodsukkeret. Du kan lese mer om Sukrin HER. Du far kjøpt det i helsekost eller på nett
    -
  • FiberHusk - Psylliumfroskall og ingen karbohydrater. Har evnen til å svelle deigvæske og binder sammen deigen. Brukes istedet for mel i baking. Finnes i helsekost blandt de glutenfrie produktene.

3 kommentarer:

  1. Mmm..ser deilig ut! Passer bra for meg som har starter et nytt og bedre liv:)

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg ser du linker til bloggen min under "blogger jeg leser" og syns det er kjempetrivelig! Du har også mulighet til å følge bloggen min via google blogger :)

    Klem

    SvarSlett
  3. Å, nam nam. SÅ kjekt med sunne oppskrifter.
    Ha en flott dag.
    Stor klem

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag