18.03.2011

Mammablogging

Nok en gang har jeg tatt meg en liten opprydding her på bloggen, og tatt bort de fleste bildene av Tuva der ansiktet vises. Har vært nøye på dette helt siden hun ble født at jeg ikke ville ha mange bilder av henne på bloggen min. Har også tatt opp dette temaet før, men jeg synes det er så vanskelig og alt for lett å "glemme" seg litt.

Da jeg gikk gravid var det så lett å blogge!
Kunne skrive om meg og magen, tanker og følelser rundt dette. Men da Tuva ble født ble det plutselig to individer det dreide seg om. Ting jeg skrev eller viste frem kunne få helt andre konsekvenser enn da jeg skrev om tilværelsen som gravid.
Jeg har vært mye fram og tilbake på dette. Tenkt på låst blogg og vært inne på tanken med å legge ned alt sammen, men har blitt så utrolig glad i å dele tanker og erfaringer med dere, og så mange herlige mennesker jeg har blitt "kjent" med. Også fått mulighet til å treffe flere av dere og det setter jeg pris på.
Har også blitt mitt lille fristed og noe jeg trives med

Men hva er egentlig sunt med tanke på mammabloggingen?
Nå er det mest bilder av bakhodet og profil av Tuva. Aller helst vil jeg jo vise dere alle bildene jeg har av henne fordi jeg er så stolt av henne, og vil vise alt hun kan! Den følelsen kjenner vell alle mødrene.
Har også prøvd å blogge om annet enn bare mammatilværelsen også, men det er jo Tuva som opptar mest av min tid og der jeg har hovedfokuset så automatisk skriver jeg om henne. Vanskelig å finne balansen.

Er vell mest redd for hvilke konsekvenser dette kan få for henne i fremtiden. Å legge ut masse tekst kan jo være like avslørende som bilder enkelte ganger tror jeg, så det å bruke lang tid på et innlegg og virkelig vite hva man vil gi til sine lesere tror jeg er viktig. Merker de dagene jeg poster innlegg på få minutter er jeg mer sløv på akkurat dette. Blir kanskje for detaljert til tider og  bilder som jeg velger å ta bort etter noen timer/dager. Min nyeste data er også litt ute på bærtur og jeg har ikke instalert bilderedigeringsprogram på den jeg bruker nå, så heller ikke hatt mulighet til å vannmerke bildene mine noe som fører til enda flere tanker rundt dette å poste egne bilder.

Synes mange virker veldig ukritiske på dette med å vise alt for mye av barna sine på Internett! Jeg synes det er skremmende at man ikke vet hvem som er inne å ser på barna deres. Synes bare det er skremmende at bilder av Tuva kan dukke opp på google. Jeg er kanskje vel paranoid til tider på dette, men er livredd for å ta noen sjanser. Kom over et utsagn en stund tilbake:
"Det kreves løyve, lisens, autorisasjon, lang utdannelse eller strevsom sertifisering til alt i dette samfunnet, unntatt til det som er viktigst for de fleste, nemlig det å leve i par å sette barn til verden"
Men velger å tro at de fleste vet hva de gjør og har disse tankene i bakhodet også.
Helt avsluttningsvis vil jeg bare si at det er så hyggelig at mange av dere vil besøke oss her inne og tar seg tid til å kommentere. Det er nok hovedgrunnen til at jeg gidder å fortsette. Litt skremmende å ikke vite hvem alle er, men det er et valg jeg måtte ta da den ble opprettet. Synes iallefall det er hyggelig å høre fra andre når de leser bloggen min.
Håper iallefall dere vil følge oss vidre og dele deres hverdagsøyeblikk på bloggen deres så vi kan fortsette å inspirere hverandre

1 kommentar:

  1. Jeg synes også det er fornuftig å tenke over hva man skriver og legger ut. Man vet faktisk aldri hva som kan dukke opp i senere tid, for ikke å snakke om at enkelte kan få seg til å lagre bildene og bruke dem til både det ene og det andre.
    Et skrekkscenario må være å se en annonse eller lignende (tenker ikke på seriøse markedsførere, men de som er mer på grensa) der mitt eget barn er avbildet.

    Men så er det jo den lysten til å skryte hemningsløst av sine avkom. Hehe.
    En gyllen middelvei er nok den røde tråden. Man føler nok veldig selv hva som er greit å legge ut og ikke. Dette varierer jo fra person til person også.

    Personlig har jeg ikke tenkt så mye på det jeg skriver - at det kan dukke opp i senere tid på en eller annen måte. Ord er jo makt, så det du skriver er viktig. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! :)

    Ha en super helg!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag