25.08.2010

Jentenavn skal slutte på -a

Får man ei jente i dag er det stor sansynlighet at navnet ender på -a, står det på Klikk sine sider.
Ca 50% av alle aktuelle jentenavn i dag ender på denne bokstaven, fremfor i 1950 da bare 15% gjorde det.
Hvorfor det er sånn er vanskelig å si, men tror nok at trender har mye med det å gjøre.
Vi falt selv for et navn som sluttet på -a, og når jeg tenker meg om var flere av alternativene jentenavn som sluttet på -a. Rare greier!

Andre navn de tror blir populære i tiden fremover er:
  • Viktor
  • Ella
  • Maja
  • Mio
  • Alice
  • Aksel
  • Sienna
  • Liam
  • Maximillian
  • Charlie
  • Klara
  • Tellef
  • Iver
  • Didrik

Hva gjør til at du synes et navn er fint?
Jeg er for de enkle navnene, lett å lære seg å skrive, lett og uttale og passer personligheten.
Blir spennende å se hvilke navn som dukker opp i fremtiden også. Er ikke til å gjemme under en stol at vi stadig blir påvirket av det store utland også, så hva som dukker opp i fremtiden blir spennende å se.
For spesielt interesserte kan dere også sjekke Statistisk sentralbyrå om navnetrender også

3 kommentarer:

  1. Vi har oppkalt Ingrid etter hennes mormor og hennes oldemor, og eventuelt flere barn vil også bli oppkalt. Så egentlig, så er barnenavn allerede bestemt her i huset, og for now, så slutter ingen av de på A. Ingen fra listen heller. men, så er vi muligens sett på som litt gammeldagse og sære når det kommer til slike ting..

    SvarSlett
  2. Jeg liker korte, enkle navn jeg også! :) ikke sånne supersukkersøte som har f.eks "line" eller "ilie" i seg. Er veldig svak for navn på T! :)

    SvarSlett
  3. Hei Vennen!
    Du var så heldig å vinne gave #3 i gavedrysset, gavepakke fra snella og petronella :-)

    Send meg navn og adresse på mail, jorid.kvam@nteb.no! :-) Husk å merk hvliken gave!

    Ha en finfin ettermiddag!
    klem jorid

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag