23.06.2010

Intervju i Byavisa?

I dag fikk jeg mail fra en journalist fra Byavisa, Trondheim som lurte på om vi ville stille til et intervju i forbindelse med fødselshistorien som ble publisert på Foreldremanualen for et par dager siden.
-
Må si jeg har 1000 tanker rundt dette, og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.
Hadde bestemt meg for å lage lite mediastyr rundt situasjonen, men samtidig føler jeg det er viktig å formidle det også slik at andre slipper å oppleve det samme.
Foreldremanualen var greit i og med at det er foreldre som leser de inne, mens byavisa er liksom for "alle"!

Kommer også an på hvordan de vil vinkle saken også!
Er ikke ut etter å "ta" sykehuset for at det ble sånn, og vil ikke blande Tuva så mye opp i det heller. Men hvordan formidle fødselen av henne på en upersonlig måte? Hva vil vi få ut av dette: noe positivt, negativt? 
*gah!*

Kan dere hjelpe meg å tenke?

12 kommentarer:

  1. Jeg syns det virker mye mer positivt enn negativt. Som du sier, får andre lære av din historie. Jeg syns du skal ta opp dine bekymringer på forhånd og eventuellt be om å få lese det ferdige produktet før det publiseres :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Tror det kan bli noe positivt for mange gravide å lese. Nemlig: STOL PÅ DIN EGEN KROPP!!! Tør og si ifra til jordmødrene at nå blir jeg her, samme hva. Skjønner? Det er ingen regler for at alle førstegangs fødene har kjempelange fødsler. Min tok bare 6 timer - noe som er 8 timer kortere enn gjennomsittet for en førstegangs..

    SvarSlett
  3. Mener akkurat det samme som Siri Stine :) få historien din ut så folk vet ka dem kan kræv å ikke!:) en førstegangsfødende vet ikke ka man går t å ska derfor ikke vær nødt t å opplev derre sjøl om det som kom ut va veldig positivt!:)
    man ska ha trygghet å ro rundt sæ,alfa omega! :) Få den ut,å jo..du kan godt få historien snudd litt mot sykehuset sånn at folk ser ka som faktisk KAN skje!:)

    SvarSlett
  4. Vil tro de har lyst å skrive om det fordi det er en spesiell og fin historie. Men de vil GARANTERT ha bilde av Tuva, noe jeg tipper du ikke har lyst til. Men kan jo bruke et av deg og henne der man ikke ser ansiktet hennes da.:) Og så får du jo lese igjennom hele greia først om du ber om det, iallfall der du siteres. Da kan du jo gi beskjed om det er noe du synes blir feil.
    (Tenkte faktisk på å spørre om å få intervjue deg noen uker etter fødselen...hehe ;))

    SvarSlett
  5. Heisann.Tror du helt fint klarer å legge frem historien slik at det blir positivt vinklet.

    Du gjorde et godt arbeide.Et bevis på hvor mye styrke vi kvinner har i oss:)
    Men be om å få lese det førde trykker.

    SvarSlett
  6. Synes så absolutt at du skal gå med på å la de skrive historien. Som førstegangsfødende vet man lite om hva man går til og hvilke vondter man skal kjenne etter. Kanskje nettopp det at du går ut med historien din, kan gjøre til at andre kan få slippe å føde på badet og være sin egen jordmor:)

    Men be absolutt om å få lese artikkelen, før den går i trykken. Og om de skulle ville ha noen bilder, så kan du jo velge bilder uten veldig mye ansikt...

    Masse lykke til i valget:)

    SvarSlett
  7. Synes dette er veldig positivt, for jeg synes du er så modig. At det om du forteller din historie videre. vil vise flere hvor modig du er. Og at det kun er positivt :D

    Så full støtte i fra meg :)

    SvarSlett
  8. Dette er jo kjsmpe positivt og du burde se det på den måten ;)
    Er viktig å få det frem og jeg tror ikke det vil ha noen negativ virkning ;)

    Synes du burde takke ja :D

    SvarSlett
  9. Tusen takk for all tilbakemelding.
    Er fortsatt ikke enig med meg selv, men har mailet tilbake for å høre hva de i byavisa hadde sett for seg, så det blir spennende å se =)

    Setter ufattelig stor pris på alle svarene og begrunnelsene dere har kommet med! Enig jeg også!

    SvarSlett
  10. Jeg tenker mye av det de andre tenker over her! Tror det kan være viktig lesing for mange som er gravide og de som tenker på barn i fremtiden! Og du kan fint beskytte Tuva på eventuelle bilder:) lykke til uansett hva du måtte gjøre!:)
    God sommer til deg og dine, Stine! Håper dere får en flott sommer:) Stor klem:)

    SvarSlett
  11. Hei. Kom over bloggen din nå pga din fødselshistorie.
    Jeg synes det er en utrolig positiv historie, den fokuserer jo på at dette går så bra! Du visste instinktivt hva du skulle gjøre, og at man skal stole på kroppene sine. Jeg er selv 34 uker på vei og blir servert skremselshistorier om grufulle fødsler daglig, og din var en deilig frisk historie om hvor greit dette kan være. Tror flere skal få høre at det er like naturlig med greie fødsler uten smertelindring (hvor man tilogmed klarer seg selv) som det er med disse langvarige og grisevonde fødlsene man hører mest om!

    Du må selv avgjøre om du vil gå offentlig med historien, men jeg synes det var en nydelig historie. Leste høyt for mannen min (han sover tungt....), som fant den delen med å hente brunkrem og perlerøredobber spesielt festlig.

    Lykke til!!!!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag