29.04.2010

Helsekost


 Tilbake på jobb etter en og en halv uke fri! 
Sitter på helsekosten nå og bestemte meg for å lage mitt aller første helsekostinnlegg.  
 
For 12 år siden startet min mor å jobbe i bransjen. Startet etterhvert opp med egen butikk som jeg har jobbet i de siste 5-6 årene. i 2008 prøvde jeg meg som daglig leder i en periode også, noe som var veldig spennende. Det er veldig interessant og jobbe med naturprodukter. Mye spennende informasjon og forskning og man treffer mange spennende mennesker.
Gjennom årene i "bransjen" har jeg også funnet mine kosttilskudd som jeg tar daglig. Det er mulitvitaminer, omega 3 og betakaroten nå som det nærmer seg sommer. Merker jeg blir veldig engasjert når jeg snakker omdette temaet, men grunnen til at jeg tar det er:

  • Mulitvitaminer: Mat vi kjøper på butikken er tilsatt mye kjemiske stoffer, frukt og grønnsaker modnes i containere og vil derfor ikke produsere så mye vitaminer som de skal når de mangler sollys. Rett og slett for å få i meg alle næringsstoffene man trenger for en dag.-
  • Omega 3: Hadde man vært flink å spise fisk 3-5 ganger i uka, -ja, så hadde jeg ikke trengt tilskudd. Men helt ærlig - det gjør jeg ikke. Blir kanskje et par ganger i mnd. Omega 3 er godt for hjerte, blod, ledd, hud og hår, og 2/3 av hjernen vår består av det, så kan bli fatale konsekvenser om man får forlite! For meg er ikke tran et alternativ. Det er hentet fra leveren til fisken (lever=renseorganet) så den oljen som blir hentet ut fra fiskekjøttet er mye renere og mer konsentrert! Skal man ta tran er det for d-vitaminen sin skyld!-
  • Betakaroten: Har i noen år vært litt plaget med soleksem og det er hovedgrunnen til at jeg tar det. Men også fordi det gir huden en mer gylden farge, man tåler solen bedre, blir fortere brun når man soler seg og får en dypere og mer varig brunfarge, men det er IKKE selvbruning som mange tror

 Kjenner jeg brenner veldig for dette temaet, så er det noe dere lurer på/ bil bite mer om så bare spør!
 Tar dere noe kosttilskudd? 

2 kommentarer:

  1. Syns ikke Betakaroten hjelper noe som helst jeg :/ Brukt den du har på bilde,og en annen type.. Flere år på rad,uten å merke noe forskjell :(

    SvarSlett
  2. Hei, jeg tar multivitamin og omega 3 og er egentlig fornøyd med det. I tillegg tar jeg sinktabletter etter anbefaling fra min hudpleier.

    Ha en fin kveld!

    Klem Elizabet

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag