04.07.2009

Fullmåne og fødsel?

Tirsdag 7.juli er det fullmåne, så satt å lest litt om den gamle overtroen at det er sammenheng mellom fullmåne og fødsler:

Det er også mange fra gammelt av, som påstod at det ble født både flere dyr og menneskermytene.
på netter med fullmåne enn ellers. «Når månen henger på himmelen og er full, da fødes det flere barn og dyr enn vanlig», er en av
I følge fødeavdelingen til sykehuset i Buskerud har de ingen følelse av at det har noen sammenheng, det eneste er at det er flere vannavganger rundt fullmåne, sier jordmor Synnøv Egenæs.
"Overlege og professor i fødselshjelp og kvinnesykdommer, Bjørn Backe, har foretatt et studie i månens innflytelse på fødsler.
– Det er ikke slik at månen "suger" barna ut. Vi fant ingen forskjeller på dette med fødsler og månefase, sier han.
Derimot kjenner han en undersøkelse som viser at det på "populære dager" som helger, julaften og 17. mai er færre fødsler.
– Dette viser at miljøet påvirker. Livsrytmen påvirker biorytmen. Det er ingen himmelske krefter, men vårt hverdagsliv som påvirker, sier han."



Tror du det er noen sammenheng?
Evt noen med erfaring?

3 kommentarer:

  1. Tror det er litt sammenheng jeg.. Jordmødre har fortalt meg at de ofte opplever rush av fødsler ifbm fullmåne. Dessuten kommer jeg fra gård og vi har opplevd rush av fødsler ifbm fullmåne, naboen og som har kyr, hehe.
    Men spør meg ikke hvordan, hehehe!

    SvarSlett
  2. Jeg tror definitivt at det har en sammenheng..hehe..og den 7 for meg er en dag det virkelig kan skje på..eller så blir det den 17 :)

    SvarSlett
  3. Hehe, blir spennende å se ja :)
    Kanksje om man tror det godt nok så kan det skje

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag