11.06.2009

Ang produkter til barn:

Her kommer dagens utblåsning:
Synes det er rart at det er lov å ha så mye kjemisk i barneproduktene. Da jeg fikk rimipakken i går fulgte det med babyolje fra Natusan. Har egentlig aldri likt de produktene fordi de inneholder store deler parafin! Ble egentlig overrasket at det faktisk er lov! Det gjelder jo ikke bare Natusan oljen, men også en rekke andre merker innen kremer, salver, våtservietter o.l. På kort sikt vil den jo gi en oppmykende effekt på huden, men over tid vil det bare skade huden å gjøre den tørr og livløs. Derfor måtte jeg bare legge med dette:
Huden klarer ikke å absorbere mineraloljen så den legger seg rett og slett som plastfolie over huden som tetter igjen 40 - 60% porene og hindrer den naturlige talg produksjonen.

Mineraloljer (Parafin og Vaselin) kommer jo fra råolje (petroleum) som også brukes i bilmotorer, symaskinolje og i vokslys, . Den skapes jo i nedbrytningsprosessen laaangt ned i jorda av dødt plantematerialet og vil derfor miste alle vitaminene og næringsstoffene.
Den har gått igjennom en omfattende kjemisk prosess så den til slutt er uten smak og lukt. Den harskner ikke og er billig å bruke. Det er vell grunnen til at hudpleieindustrien nesten bare bruker mineralolje.
Vaselin brukes også som maskinfett, smøremiddel og antirustmiddel,

En forskningsrapport fra 1993 viser også at parafinolje lagres i kroppen og kan senere føre til leggdikt og hindre opptaket av de fettløslige vitaminene (A, D, E og K-vitamin)
Siden disse produktene ikke er naturlig for kroppen kan de også føre til svulster i bindevevet.For ikke så veldig lenge siden ble Natusan sine produkter fri for parfyme, parabener og fargestoffer, men hva hjelper det om de inneholder mye parafin da? Vi blir jo rundlurt ved å tro at det er så "naturlige" produkter, mens de mest skadelige fortsatt finnes i de!¨
Det finnes (desverre) mange navn på mineraloljene men disse kan du se etter:
Vaselin (Oil o.l)
Parraffinum (Liquid/oil o.l)
Mineralolje
Petroleum o.l
Hvit mineralolje
Medisinsk hvitolje
Ceresin
Dimethico
Ozokerit (mye brukt i mascara)
Polyisobutene (lepomader)
E 905

Nyfødte trenger jo heller ikke en hylle med div salver og kremer, for huden har jo sitt naturlige fettlag, men jeg synes også det er greit å ha noe stående om behovet skulle vært der så derfor har jeg sverget til Weleda zinksalve og badeoljen. Heldigvis finnes det jo renere og MYE mer naturlige alternativer som gir fuktighet også da som Jojobaolje og Sheasmør :)


Noen andre som har tenkt over dette?

4 kommentarer:

  1. Så bra at det er noen som er litt sånn som meg!;) Så gøy at det stemte da! Nei, er jo ikke så lenge igjen til ultralyd, men vi kommer nok til å vente helt til fødselen før vi får vite kjønnet. Men jeg er litt usikker på om jeg klarer å vente så lenge med det :p Jeg blir jo gla uansett hva det er, det er ikke det, men det er den magefølelsen liksom!

    Men ang. innlegget ditt, så visste jeg ikke det! Må nok passe på litt hva man kjøper da?! Hvor er det liksom "tryggest" å kjøpe da? Helsekostbutikker, apotek osv..?!

    SvarSlett
  2. Er også skeptisk til en del pleieprodukter, spesielt Natusan. Men hadde hørt at de hadde endret produktene sine, men det er tydeligvis mer som gjenstår..

    Vi bruker lite til Isak, men jeg må innrømme at jeg bruker natusan sleep-olje til kveldsbad. Kolikkbaby med ødelagte rutiner, så her er en desperat. Men for all del, søvndyssende urter (er vel lavendel ++ ?) kan man helt klart finne utenom natusan!

    Brukt litt sinksalve på stumpen fra natusan, men har bestilt en gratis weleda zink som aldri har kommet. Må vel kjøpe en istdet da, hehe.

    Ang urter forresten. Når Isak er sår på rompa så bruker jeg kompress med kamillete som jeg lager (rene løsvektposer). Behandling på dag 1, fin stump på dag 2 :-D

    Ellers kjøper jeg disse euroshopper papirserviettene og fukter disse med vann når jeg skal vaske rompa ved bleieskift. Helt naturlig, billig, de blir myke når de er våte, og like lettvint som våtservietter dersom man har tilgang på vann ved stellebordet (ellers går det jo an å ha de kalde, våtserviettene er jo kalde....)

    Så, det var både litt tips og litt annet, hehe. Men kamillete på rompa har hvertfall jeg god erfaring med :-D Ellers smører jeg aldri dersom huden er fin, og han har svæææært sjelden sår rompe. Kanskje pga lite smøring?

    SvarSlett
  3. Så godt at det er noen med erfaring også :) Ja, vann er jo det aller beste, og spesielt urinet til små babyer er jo så sterilt alikevell at det trengs ikke å vaskes av egentlig heller. Men mange føler vell at det er "skittent" og vil gjøre rent. Men enig i at vann holder i massevis så lenge det ikke er veldig grisete da.

    Har litt erfaring med weleda sin zinksalve og det er at den er SUPER! Har allerede kjøpt inn den! Er drøy i bruk og koster ca 100,- tror jeg.

    Så gøy å høre om Kamillete'en! Vet jo at den har en rekke helsefremmede effekter, så gøy at du har god erfaring på det også... Jobber selv i helsekost og der anbefaler vi i enkelte tilfeller og legge teposer i badevannet, spesielt fennikel ved mageproblemer o.l. For det er jo naturlige urter, så de trekkes jo inn gjennom huden! Virker jo som en veldig lettvint måte å gjøre det på!

    Man kan jo få kjøpt gode babyprodukter i vanlig dagligvare også, er kanskje litt tungvint å lese bak på alle ingrediensene, men selv om et produkt i en serie er bra, betyr ikke dette at alle andre produktene er det. Natusan har vell "forbedret" noen av produktene med tanke på parfyme og parabener, men om du leser innholdet i babyoljen inneholder den først og fremst parafin, og det synes jeg er litt skremmende! Man vet jo faktisk ikke langsiktige bivirkninger på dette, så hvorfor bruke barna som forsøkskaniner?

    Jeg kommer til å bruke i all hovedsak weleda produkter. Kjøpte også en pakke med nøytral våtservietter, og de inneholder ikke parafin eller vaselin i allefall, men har ikke sjekket for andre mineraloljer.. Tar gjerne imot fler tips til mer barnevenlige produkter. Godt å vite at det ikke er bare jeg som er "hysterisk" ang dette:p hehe

    SvarSlett
  4. Ja! Det er veldig bra at du skriver om dette! Jeg har blitt veldig obs på dette etter at jeg ble gravid og har de siste mnd startet et nettsted som heter Lev Logisk og fokuserer på en grønnere livsstil. Her har jeg også fokus på hudpleieprodukter for barn og voksne...sjekk innom websida mi, jeg har termin om 2 uke rog kommer til å bruke babyen min som prøvekanin på naturlige, økologiske produketr uten alle disse skumle ingrediensene, så vil jeg legge rut resultater etterhvert :) Alle bør tenke over dette, det kan være viktigere enn man er klar over idag!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag